NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-02-28
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-11-26, 18:10
Jag noterade genast att en Mathilda Nilsson ju inte kan vara dotter till en Carl Engelbrektsson (trots att födelsedatumet ju är samma) - hon borde ju då snarast hetat Carlsdotter eller Engelbrektsson. Mycket riktigt är detta inte heller samma person - fröken Erika Matilda Engelbrektsson, född 1833 i Lund, lever nämligen och har hälsan i Lund ännu 1890.
 
Någon Matilda Nilsson född 1833 1/4 verkar inte finnas i födelseboken i Lund, så jag följde henne bakåt. Det visar sig att någonstans på vägen får hon fel födelseår - i t. ex. Alvesta AI:12 (1861-65), sid. 237, står det att hon är född 1823 1/4 i Lund. Dock finner man henne inte heller född detta datum i Lund...  
 
Det tidigaste spåret jag har är att Åke Lindell och Matilda Nilsson inflyttar från Lyngby till Barsebäck 1856 (Åke är då trädgårdsmästare på Barsebäcks slott), men jag lyckas inte hitta dem i Lyngby utflyttningslängd 1856. När deras dotter Elise Elfrida döps i Alvesta (Aringsås) 1865 är tapetseraregesällen E. Nilsson från Malmö och mamsell Elfrida Ostberg från Lund dopvittnen, jag skulle gissa att E. Nilsson är Matildas bror, men jag hittar honom inte i Malmö. Men nu har du i alla fall lite fler ledtrådar till Matilda Nilssons ursprung.
 
Mvh, Markus