NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-14
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2009-07-16, 00:10
Huruvida Anna Elin varit gift innan vet jag inte, kanske inte troligt men måste kollas upp, mer att göra alltså.
 
Såg att du är Malmöbo som jag och om det är rätt Robert så bor du ovanför gamla Salong Originell där jag klippte mig från barnsben till vuxen ålder. Tillbringade mina första åtta år på Kristinelundvägen, bor numera i Limhamn.
Märkligt.
 
Otto och Anna Elin kan ha fått fler barn, jag kunde bara följa dem fram till 1913, mer fanns inte på nätet, Anna Elin dog ju först 1925 så det finns utrymme för fler barn så att säga.
 
Det första jag tycker du ska göra är att skaffa dig ett släktforskningsprogram att lägga in dina fynd i. det blir snabbt helt omöjligt att hålla ordning på släkten annars. jag har provat att göra diverse kalkylblad mm i Excel men det funkar inte såvida man inte bara ska visa några stycken.
Skaffa ett program t.ex Din Släkt, det använder jag själv, finns en gratis version att hämta på nätet med de nödvändigaste funktionerna.  
http://www.dannbergsdata.se/
Du kan sen köpa en komplett version för en mindre summa.
Vill du sen ha ett mer avancerat prgram så kan du exportera databasen från Din Släkt till det nya programmet, de flesta använder ett standardformat som kallas GEDCOM. Med detta program blir det mer överskådligt vad du har och inte har, du kan lägga in bilder och allt möjligt. Men........... glöm inte att ta en backup, det blir fort mycket tid som är investerat i de data du lagt in och att tappa detta kan avskräcka vem som helst från att börja om.
Börja med detta, lägg in det du hittar, ställ frågor här på AF, du anar inte hur mycket kunskap det finns bland dessa människor som läser och skriver här och då menar jag inte mig själv. Kom bara ihåg att ställ bara en fråga om en person på ett ställe, ställer du den under flera rubriker så blir folk fort lite härskna då de upptäcker att flera personer sitter och gör samma arbete, annars är det lugnt.
Börja fundera över vilka CD-skivor och abonnemang då vill satsa på, de kostar ju trots allt en slant. de finns rubriker och trådar för allt detta här på AF.
 
ha det
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew 2009-07-16 00:41)