NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-14
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2009-07-16, 00:06
Hej Robert
Vad roligt, då kommer du också att sitta uppe på nätterna och svära över att du inte märkt att klockan är över två när du lovade dig själv att gå och lägga dig innan tolv. det var precis så jag började, och fortfarande håller på.  
 
I mitt inlägg i Esarp så är texten om Anna Elin en kopia av det som finns i folkräkningen från år 1900.
En sökbar databas som dock bara ska ses som en hjälp var man kan hitta de personer man söker i de riktiga källorna dvs kyrkböckerna. det finns en del fel då det är avskrifter med de fel som kan bli då människor ska läsa tolka och skriva av andras texter.
Denna finns att köpa på CD i Rötters bokhandel.
År 1900 så bor Anna Elin helt enkelt i ett eget hushåll och står därmed som ensam, svårare än så var det inte.
 
Anna Elin har minst två syskon, jag har bara kollat en husföhörslängd, 1887-1892 det kan ha funnits syskon innan detta som flyttat eller avlidit. Anna kan också fått fler syskon efter denna hfl (husförhörslängd) fast inte speciellt troligt då modern då är ca 50 år.
Jag lämnar lite till dig själv så att du får glädjen av att hitta dem och komplettera dina anor.
 
Det är med all sannolikhet Otto själv som begär att få kallas Sörensson precis som sin far. Namnet Nilsson följer dock med i senare tid. Nilsson är ett s.k. patronymikon dvs hans efternamn skapas av faderns förnamn, så var det fram till c:a 1900. 1901 kom en ny namnlag. Innan dess var det så, att så länge man var barn skrevs man bara med förnamnet/förnamnen och någonstans runt konfirmationen då man betraktade barnen som mer eller mindre vuxna fick man sitt patronymikon dvs sitt fadersnamn, finns ju undantag t.ex. om man inte visste sin fars namn. Nu var det ju prästerna som höll ordning på detta dessutom. Fram till 1901 kunde man också byta efternamn i princip helt fritt så länge man inte valde adliga namn, bara att berätta för prästen att nu vill jag heta Sörensson eller något annat. Många män fick också nya namn då de blev soldater, Kamp, Vilja, Lustig osv ett måste för att skilja alla Per Hansson i ett kompani, man kunde inte ge order till Per Hansson att springa iväg med ett meddelande då skulle halva kompaniet försvinna, så det var av praktiska skäl helt enkelt.
Dessa namn följde ofta det soldattorp som man fick tilldelat sig då man blev antagen som rotesoldat eller båtsman. det finns massor att läsa.
I menyn till vänster finns en rubrik NYBÖRJARE
Följ länken och fördjupa dig där. En god början.
Ett gott råd, skriv inte in uppgifter du hittar på andras hemsidor, det är tyvärr väldigt vanligt att där finns fel och när du lagt 100 timmar på någon annans släkt så kommer du att förbanna dig själv att du tog en genväg. Dessa fel sprids dessutom vidare till andras sidor då de kopieras och ett fel blir inte rätt bara för att det finns på hundra sidor. Gå alltid om möjligt till ursprungskällan, kyrkböckerna och även där ska du vara kritisk.  
 
beträffande Gösta Haralds härkomst
i scb-utdragen för födda i Lunds landsförsamling
1902-04-08
Gösta Harald
fader, murare Otto Nilsson f 1875-08-26

moder h.h. (hans hustru) Anna Elin Persson i L. Råby nr 1F
 
så det är ingen tvekan om att de är föräldrar.
 
forts följer
 
Lasse