NULL Skriv ut sidan - Lund

Anbytarforum

Titel: Lund
Skrivet av: Ragnhild Tønnessen skrivet 2015-03-26, 11:29
Hei
 
Jeg leter etter ei Fredrika Ulrika Lundste* som skal være født i Lund 1797-99.

Kilde for fødested er hennes datter Optata som fortalte til sin datter (som skrev det ned) at mora Friderikke Ulrikke var født i Lund i Sverige.
Kilde for fødselsår er folketellingene i København 1840 Ulriche Frederiche Lundsteen, 43 år og 1845 Friderikke Ulrikke Lundsted 46 år.
 
På familysearch er navnet skrevet av fra kirkebøkene for barnas fødsler (1832, 1835, 1837) som Friderikke Ulriche Lundsted, Friderikke Ulrikke Lundsteen, Friderikke Ulrikke Lundslet (her har jeg ikke ennå lett opp bilder av kirkebøkene).
 
Eldste spor er sønnen som ifølge folketellinga er født 1830. Mannen hennes og faren til de fire barna er skreddermester Svend Nielsen.  
 
Ifølge datteren var dette 2. ekteskap, og hun var gift i København også i det første, men han døde ung. Altså har hun bodd i København i alle fall fra 1825. Hun skal ifølge datteren ha vært syerske. (Vi vet ikke om noen barn fra det første ekteskapet.)
 
Men kom hun fra Lund, og hvem var foreldrene?
 
I kirkeboka for Lund CI:4 har jeg bare funnet 2 Frederika i perioden 1796 til 1800, s. 563 og 629, men ikke med Ulrika, og etternavnet passer ikke.
PÅ DDSS har jeg funnet to søstre Fredricha Ulricha Odahl, den siste f. 1796. Henne har jeg fått hjelp til å finne ut mer om, men det kan ikke være henne (se tråden Malmö Caroli).  
 
Er det noen som kan tipse meg på rett eller mulig spor? (Jeg kommer naturligvis også til å forsøke å spore henne bakover i tid fra København 1830.)