NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2013
Skrivet av: Håkan Svensson skrivet 2013-04-07, 13:25
Hej Christer mfl,
Några funderingar kring Bengta Niklasdotters (ca 1722-1792) härkomst som Christer ställde en fråga kring den 29 mars.  
 
Liksom många andra betraktar jag Niklas Svensson och Nilla Andersdotter som hennes mest troliga föräldrar, men jag tycker att det finns skäl att vara försiktig utifrån följande:
* Om Bengta, trots frånvaro av födelsenotis i Loshult, är dotter till Niklas och Nilla blir det trångt mellan deras barn födda kring år 1722. Bengtas kronologiskt närmaste syskon är Brita född i mars 1720 och Håkan född i mars 1723. Det är förvisso inte omöjligt att placera in Bengta däremellan, men regelbundenheten mellan Niklas och Nillas barn bryts i så fall. Detsamma gäller om hon är född ett annat år och placeras in mellan några andra syskon.
* Jag har inte återfunnit Bengtas vigselnotis med Jeppe Jonsson, varken i Loshult eller någon näraliggande socken. Den skall ha skett kring år 1750. Kom hon verkligen från Loshult?
 
Det kan givetvis finnas enkla förklaringar såsom felskrivningar och bortglömda notiser, men ovanstående två punkter talar inte emot att Bengta kan ha en annan härkomst än den antagna. Detta trots att nekrologen efter henne tydligt anger att hon skall vara född i Loshult och dotter till Niklas och Nilla.
 
Ett riktigt intressant forskningsfall, som åtminstone inte jag har kunnat lösa säkert.
 
Hälsningar Håkan