NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Göran Svensson skrivet 2014-08-13, 22:18
Hej Lotta!
 
När jag skrev mitt första inlägg var det bara för tipsa om jamshog.net som enligt min åsikt underlättar forskningen i en besvärlig socken, men detta har blivit en helt annan diskussion.  
 
Eftersom denna databasen till stor del bygger på material som inte finns tillgängligt på nätet och man inte själv har möjlighet att kontrollera originalen i arkiven blir man ju tvingad att lita på forskarna som gått igenom materialet. Ett dilemma förstås, men vad gör man? För min del litar jag på Jämshögsgänget, eftersom jag vet att det är ett antal mycket drivna forskare som gjort arbetet.
 
När det gäller Sven Svenssons Stockholms/Vårdinge-gren antar jag (jag har inte kontrollerat) att mellanliggande generationer går att kontrollera på nätet eftersom de flesta socknarna har kvar kyrkoböcker från den aktuella tiden.
 
När jag nämnde Lunds landsarkiv tänkte jag på databasen generellt. Eftersom Jämshög inte har kvar några kyrkoböcker före 1726 kan jag inte se annat än att man måste ta till utomkyrkliga källor som bara finns i original på landsarkivet i Lund (plus renoverade domböcker i Vadstena). I annat fall är det ju stopp i forskningen, dvs man kommer inte längre bakåt i tiden.  
 
Nu kommer jag att resa bort en vecka, så jag har inte möjlighet att diskutera saken mera just nu. Om du så önskar kan vi fortsätta i mitten på nästa vecka. (Detta skrivet för att du ska tolka min tystnad rätt)
 
Mvh
Göran