NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-22
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2009-10-22, 00:40
Tillägg:
 
Den Per Esbjörnsson som gifte sig 1698 i Hallaryd skrevs då som dräng. Troligen samme karl kallas för dräng även vid Sunnerbo häradsrätt 1697, redan då boende i Starsholma. Han är alltså högst sannolikt inte densamme som Peder Esbjörnsson den tredje från Gnubbefälle.
 
En femte Per Esbjörnsson från Rynarp gifte sig 9/4 1694 i Loshult. Han blev sedan soldat, och dog antagligen omkring 1702. Denne Per Esbjörnsson var sannolikt född 1666 som son till bonden Esbjörn Trulsson (c.1627-1690) i Rynarp.
 
Soldaten Erik i Starsholma är skriven som brudgum i Hallaryds kyrkoräkenskaper 1689, men detta behöver kanske inte tvunget betyda att han och Elin Persdotter gifte sig där. (Det vanligaste var att man vigdes i brudens hemsocken.) Han tillhörde Kronobergs regemente och var troligen fortfarande i livet 1707, i fält någonstans i Polen.
 
Vad jag vet, så är 1668 sista gången som Peder Esbjörnsson den tredje nämns i Loshults kyrkoböcker. Jag har tidigare letat efter spår av honom i Sunnerbo domböcker fram till 1701, men inte hittat något. Ett tag jobbade jag med teorin att han kanske egentligen var identisk med någon av de båda andra med samma namn, men efter att ha ställt samman alla uppgifter kunde man nog fastslå att han verkligen var en tredje Peder Esbjörnsson i Gnubbefälle. Namnen på hans barn tyder på att också han var son till Esbjörn Svensson i Gnubbefälle, och bror till de båda andra. (Att en av dem kallades för Pelle var förstås bara för att folk skulle kunna skilja dem åt.)
 
O.A.