NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-19
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2008-04-11, 22:09
Hej Bertil.
 
Tack så jättemycket för alla fina, nyttiga och intressanta papper du skickade med frimärksposten. Nu har vi läst dom och bläddrat fram och tillbaka och studerat.
 
Först och främst måste jag säga att jag tycker synd om din ana Nilla Olofsdotter från Killeboda Torp. För att oskriftat ha tagit nattvarden så fick hon sitta i fängelse 4 dagar på vatten och bröd. Det var år 1707. År 1709 blir hon straffad för begånget enkelt hor i Ekön med gifta bonden Olof Pärsson i Almåsa, han blir också straffad, med vilken hon får ett barn. Olof får plikta med 80 och Nilla med 40 Cr smt. Och kan de stackarna inte betala så får Olof löpa gatlopp 6 gånger och Nilla får stakas för tingsstugudörren och inför församlingen trenne söndagar stå på pliktepallen. 1714 står Nilla ju på pliktepallen igen för lägersmål med gifta ryttaren Arvid Friman och 1715 är hon dömd för tredje gången begånget lägersmål. Det kan inte ha varit så lätt för Nilla tror jag. Vet du hur det gick för henne senare i livet ? Hoppas hon fick det bra.
 
Det var intressant att få läsa papperna om Ingemar Persson i Gråshult och hans söners inblandning i Loshultskuppen och vid rannsakningen. Nästan hela familjen var ju med, åtminstone den manliga delen + svärsonen Thuve Andersson, Blackatorp, make till din ana Elna Ingemarsdotter. Olof Ingemarsson blev ju anklagad för att ha skjutit en svensk underofficer. Brodern Botel levde inte vid rannsakningen, utan han var ihjälslagen. Vid rannsakningen bekände Olof att Botel hade tagit två dubbla plåtar. Olof blev dömd att betala tillbaka de dubbla plåtar, han så orättrådigt stulit tillsammans med sin överdådige och ihjälslagne bror Botel. Stackars göingar. De kan inte ha haft det lätt, fattigt och eländigt som det var. Per Jönsson i Ekön och hans son Per Persson i Lilla Loshult var också med vid Loshultskuppen. De är också anor till Leif. Även Kjell Persson och Truffvedh Persson verkade till att ha varit med vid Loshultskuppen. De är troliga söner till Per Jönsson. Är du Bertil, också släkt med Per Jönsson Ekön ?
 
Tack så mycket, för din fina information om Loshult. Nu vet jag att Loshult ligger så långt upp i norr i Skåne man kan komma. Och tänk att Loshult är en så stor socken. Det visste jag inte innan. Vad bra att vi fick informationspapper också. Det har vi mycket nytta av.
 
Vi har en del kopierat ur Viggo Edvardsson, Snapphanekriget, del 3. Där nämns bl a Per i Ekön och många fler. Vi kan skicka det till dig med frimärksposten om du vill ?
 
Det är roligt och bra när man kan utbyta information så här.  
 
TUSEN TACK
 
Leif och Carina