NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2015
Skrivet av: Paul Nilsson skrivet 2014-11-11, 22:14
Hej Marie, och tack så jättemycket för svaret.
Gumme Larssons Anders i Rävsmåla (född 1742)har jag absolut tänkt på, men jag övergav den teorin när jag såg att ett namnlöst barn till Gumme dog i slutet på 1743, och att han sedan fick en son som gavs namnet Anders, 1751-02-24. (Denne Anders blir sedan båtsman i Vinberga). Nu märker jag, efter att ha granskat Gumme i Räfsmåla, att han faktiskt får en del barn redan på 1730-talet, så det behöver ju inte alls vara Anders (1742) som dör 1743, utan något annat av barnen. I så fall skulle det finnas två Anders i barnaskaran, vilket i sig inte är helt omöjligt. Jag får väl se om jag kommer vidare. Det finns inga Gummessöner eller Gummesdöttrar vid min Anders' barns dop, vilket man kan tycka att det borde varit om han kom från Räfsmåla och hade syskon inom socknen.
 
Tack för tipsen om Nättraby och Lösen. Ska se om det leder nånstans. Vid Anders och Elins dotter Karins dop 1772-10-28 i Ramdala, är det en Maria Hansdotter från Säby som bär. Funderar om det månne är en syster till Elin, men har ännu inte hittat något på det spåret.
 
Med vänlig hälsning, Paul