NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-06
Skrivet av: Rolf Rasmusson skrivet 2005-06-18, 00:23
Min fars farmor, Johanna Persson (1853-1935) från Tygelsjö fick den 26 juni 1875 sonen Olov utomäktenskapligt med Rasmus Feuk från Börringe
Det var i september i nådens år 1874, som  den då 26-årige dragonen Rasmus försatte den 21-åriga  Johanna i, som man säger, välsignat tillstånd.  
Johanna fick senare ännu en son, Alfred. Olov och Alfred (Karlsson) hade inte samma far.
 
Johanna Persson hade (bl a?) systrarna Mari (eller Marie), Anna och Ingrid(1859-1940).  
Marie och hennes man, Hansson, bodde (hyrde!?) på Nytorpsgården i Limhamn, som var en fyrlängad gård belägen i närheten av kalkbrottsjärnvägens lokstallar. De hade flera barn, bl a  en rödhårig dotter som hette Anna liksom sin moster. Namnet Marie brukade uttalas ”Marri” med samma betoning som i adjektivet darrig. Ett av Marie Hanssons barnbarn hette Per, känd som ”Korva-Per” i Limhamn.
Ingrid, en annan av min farmors mostrar,  gifte sig med man vid namn Sahlström. Efter att med Ingrid ha producerat ett antal döttrar (Olga, Hulda , Nora och Ebba och Marta)  försvann Sahlström till Amerika och hörde sedan aldrig av sig.
Senare begav sig även Marta iväg till Amerika. Ingrid drev diversehandel på Birger Jarlsgatan på Limhamn.
Olga (1888-1960) och Ebba (1891-1966) förblev ogifta . Noras man, Anton, var verkmästare vid en textilfabrik. Huldas man, som hette Ekström, skötte gatubelysningen i Limhamn (gasljus). Hulda hade en dotter som hette Gudron.
Ovanstående grundar sig på muntliga uppgifter från min far, Folke Rasmusson, som avled 96 år gammal 2001 och kan innehålla felaktigheter.
Finns det möjligen någon som kan bringa ljus över Johannas och hennes systrars ursprung?