NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2015
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-05-05, 15:25
Ja, det är just åren mellan Johannas födelse och föräldrarnas vigsel som gör mig lite tveksam också, men å andra sidan har jag exempel i mitt eget släktträd där det gått allt från fem till tjugotre år (!) mellan första barnets födelse och föräldrarnas vigsel.  
 
Det bästa sättet hade såklart varit att undersöka Landskronas domböcker runt 1810 för att se om Karna Nilsdotter omnämns där, men tills dess är jag nyfiken på vad som står i husförhörslängden 1818-1822 - står det verkligen Stf Dotter före Johannas namn? Jag försökte kika i den föregående husförhörslängden, men där hittar jag bara Karna Nilsdotter, först som piga och sedan hustru hos Johannes Malmorin, men inga spår efter Johanna. Däremot upptäckte jag att Karna faktiskt var piga hos Johannes' föräldrar redan 1810 (Landskrona stadsf. AI:6 (1810-1813) sid. 354). Som du säger var det egentligen inte tillåtet att bo tillsammans om man inte var gifta, även om man hade gemensamma barn, men i detta fall tycks paret ha bott tillsammans ändå - som herrskap och tjänstefolk.
 
En intressant detalj är förresten att fadern Nils Malmorin avled i maj 1814, och först därefter gifte sig ju Johannes med Karna - kanske var det fadern som ansåg att ett äktenskap mellan en blivande guldsmed och hans tjänstepiga inte var ståndsmässigt, men genom faderns död var det fritt fram?
 
Mvh Markus