NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-17
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2005-12-11, 12:56
Hej igjen Anders!
 
Jag har søkt mycke etter Ekegren i Skåne och Familysearch.
Det er nå to kandidater som jag inte kan se bort ifrån. Catharina som ble fødd i Bollerup sn. hadde tydeligen uppehold i nærheten av grev Pipers egendomar och tilhold i Sydøstra Skåne. 
Hennes systor var kammarjungfru før grevefamiljen Hamilton och de var tydelingen dyktiaga och attraktiva kvinnor. 
Grunnen til at jag liter mer på Catharina ekegren ifrån Bollerup och som ble gift i Røddinge sn. er at hon och klockaren beviserligen meddelade falske uppgifter om hvem som var Catharinas mor och far. Som far ble noterad Ekegren Pettersson i Lund. Hennes far var skomakare Andreas Ekegren, som dog i Bollerup sn. i 1786. Det var noterad i vigselboken at moren var Ana Andersotter. Hennes mor var Maria Mathisdotter. 
Det var ochså noterad at Catharina ble fødd i Boanes(En mølla under Bellinga/Søvdeborg slott)
Søvdeborg och Bellinga var i grev Pipers ego.
Hon ble fødd i Bollerup sn. och ikke Boanes.
Disse grove/falska uppgifter styrker min teori da klockaren och Maria forsøkte at fordekke henns fortid.
 
Jag kan inte se bort ifrån dottern til Magnus Ekegren, men har inte noen goda spor etter hon.
Hon var ochå ansteld som angitt hos øversten Hans Ehrenstråhle(1727-1790).
 
Jag samarbetar med en slektsforskare innom slekten til Skomakare Andreas Ekegren och han vil skicka mig bouppteckningen efter Magnus Ekegren i Karlshamn. Magnus ekegren och honoms festeqvinna Catharina Nilsdotter, ble gift i Karlshamn i den 27. juli 1754. Dersom han dog i 1779, så ble dottern Anna Catharina fødd samma året, før det var angitt at hon var 25 år i bouppteckningen.
 
Jag tacker før tin hjelp och hoppas på vidare råd.
 
helsning
Hans Petter
hp-en@online.no