NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-11
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2005-12-11, 11:18
Hej Anders!
 
Jag har stor tro på din teori och mange tack før hjelpen.
Har du hittatt historien jag har førsøkt at beretta(formidla) i Anabytarforum och i annat media. Maria fortalte innom familjen hon etablerade i Skee sn. at hon var grev Pipers dotter.
Isåfall ble hon satt i fosterhem innan 1793 da hennes potensielle morsa, Catharina Ekegren, giftade sig med enklingen och klockaren Hendrick Ahlberg i Røddinge sn.. De bosatte sig i Hørby sn..
 
Catharina Ekegrens morsa het Maria Mathisdotter. 
Det samme som Catharinas potensielle dotter.
 
Jag viser til mine inlegg i Anabytarforum i Gøteborg under Amiraltetsvarfvet, Røddinge sn. och Sant Olof sn. som beskriver mitt søkande.
 
Catharina fanns inte i utflyttingslistor i 1813 ifrån Landscrona. Hon kan ha varit i København. I april 1814 reiste hon ifrån København iflg. politipass daterad 22, april 1814. Hon ble innførd i polisptrotokoll i Gøteborg den 30. april 1814. Som boningsplass var uppgitt skomakare Carl andersson och den 24. mai skulle hon til kommisarien Mathias Kellmodin i tjenst.
Catharinas far, Andreas Ekegren var skomakare i Bollerup och sonen Anders Ekegren skomakarmestare i Glemminge.
De var muligens bekanta vid skomakaren Nils Grønstrøm eller honoms farsa Tufwe Grønstrøm. 
Catharinas Systor Kammarjungfrun Maria elisabeth Ekegren for grevefamiljen Hamilton på kronovall kan ha varit en sentral och deltagande person før sin systor Catharina ved plasseringen av Maria i fosterhemm.
 
Skomakaren Nils Grønstrøm kan ha utvandrat til Danmark i 1806?
 
Jag har kolatt(sjekket) sakføreslengdene i Karlshamn Kemnarsrett och i Fers heradsrett før at hitta en dom før legarsmål. Jag vil søka i sakføreslengdene før Albo heradsrett, Frosta- och Herrestads heradsrett.
Jag vil ochså sjekke bouppteckningen før Catharina Ekegrens bo som kan ha varit ikring 1830. Dersom hon satte sin dotter i fosterhem så var hon vel inte arving?
 
Jag har en annan potensiell och teoretisk morsa, som jag ochså må reda ut dersom mine funn blir negativa.
Snickermestaren Magnus Ekegren och Catharina Nilsdotter i Karlshamn, hadde en dotter Anna Catharina Ekegren iflg. bouppteckningen efter Magnus i 1779. Hon var 25 år och ansteld hos øversten Ehrenstråhle på Hallshøg i Småland.
Jag har skrivit et innlegg i Ramkvila sn. Jønkøpings len i Anabytarforum.
 
Var(hvor) på kartan i Skåne finns Kropp och Mørarp i forhold til Landscrona, Hørby, Fågeltofta?
 
Jag tacker igjen før fin(god) hjelp och hoppas på råd i mitt videre søkande.
 
helsning
Hans Petter
hp-en@online.no