NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-11
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-12-10, 23:43
Hej!
 
Åtminstone 1805 bor det en skomakare Nils Grönström eller Grundström i Landskrona. Båda stavningarna förekommer. Maria Nilsdotter Grönström kan inte gärna ha fått sitt namn utan någon anledning. Det mest sannolika är att hennes okände far hette Nils Grönström, men det kan också vara så att hon använder en fosterfars eller styvfars namn på detta sätt.
 
Jag råkade på skomakaren Nils Grönström i Kropps födelsebok (nordvästra Skåne), då han och hustrun Kjersti Persdotters son Magnus Julius föds 1792 18/2 i Hjortshög, en by i Kropp, och påminde mig då dina efterlysningar. Med hjälp av DDSS och deras Skånes Demografiska Databas fann jag att Nils Grundström, skomakaregesäll från Kropp socken, gifter sig 1791  25/4 i Halmstad (socken i Skåne, inte staden i Halland) med pigan Kjersti Persdotter i Halmstads Prästgård. Något fler barn än Magnus Julius hittar jag inte.
 
Men riktigt intressant blev det inte förrän jag, åter med hjälp av DDSS och SDD och deras register över flyttlängder, fann att skomakaren Nils Grundström med hustru och en son flyttar 1805 13/6 från Dufeke i Halmstad till Landskrona! Tydligen har de under mellantiden flyttat från Kropp till Halmstad.
 
I Landskrona letade jag i husförhörslängderna 1805-1807, men hittade inget. I mantalslängden 1805 fanns dock skomakaren Grundström, hustru, lärgossen Ola och en minderårig son i kvarteret Gamle Strand på nr 10. I mtl 1806 var de borta. Där tappar jag bort dem. Frågan är var de tar vägen 1806 och framåt.  
 
Det här är ju inget konkret om Maria, men ändå intressant att det funnits en passande Grönström i Landskrona. Teoretiskt skulle han kunna vara fadern till Maria. Han kan också ha tagit upp Maria som fosterdotter efter 1806 (även om hon borde vara gammal nog att ta hand om sig själv då). Det skulle verkligen vara intressant att veta vad som hände med familjen. Jag förstår att du och Landsarkivet har letat i hfl 1810-13, nästan 400 sidor, och då borde ni väl funnit familjen om de funnits i Landskrona. Jag har inte orkat göra den sökningen.  
 
Nils Grönström/Grundström tror jag är son till trädgårdsmästaren på Rosenlund i Mörarp, Tufve Grönström (ca1732-1819), som också kallas Grundström ibland. Mörarp är grannsocken till Kropp. Tufve Grönström har en son Nils född 1765 5/11. En släkting borde också vara inspektor Peter Grundström (ca1751-1837) på Dufeke i Halmstad. Han flyttade dit 1792 från Småland.