NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-15
Skrivet av: Bengt Åke Jarnestad skrivet 2008-08-03, 10:34
Hej!
 
1797-12-26 föddes Kjerstina Andersdotter i Mellanheddinge och döptes samma dag (Kyrkheddinge C2 sid 29)
1801-08-12 föddes Karna Andersdotter i Mellanheddinge och döptes 1801-12-13 (Kyrkheddinge C2 sid 56)
Dessa två är barn till Anders Jepsson f. 1768-09-21 i Kornheddinge samt Elna Andersdotter f. 1772-01-10 i Lilla Bjellerup. Anders och Elna var bosatta 1824 i Kornheddinge nr 3 (AI:1)
 
Gudmor till Kjerstina var en Karna Jöns Jakobs (som fadder står bland annat Jöns Jakobsson)
Gudmor till Karna är lite rörigare då det finns en del felskrivningar och överstrykningar, men det står till slut Karna Jacob Jöns. Om man på lite hal is tror att även detta är en felskrivning och det egentligen skall vara gudmor Karna Jöns Jacobs, så kan det ju vara det att både Kjerstina och Karna har samma gudmor.
 
Nu till min lilla vidare fundering om Karna Jöns Jacobs. Barnens moder Elna Andersdotter hade en mor vid namn Karna Olsdotter. Karna Olsdotter var gift med en ryttare Anders Cronqvist död 1777-02-03 i Lilla Bjellerup nr 6. Efter hans död finner man inte hustrun Karna och hennes barn i Bjellerups församling. Dock dyker dottern Elna upp i Mellanheddinge som ovan nämnts. Jag undrar om någon vet något om Karna Jöns Jacobs ursprung. Kan det rent av vara samma person som Karna Olsdotter? Hon kan ju mycket väl gift om sig med en Jöns Jakobsson och tillika hemmahörande i Kyrkheddinge församling eller i dess omnejd.
 
Tacksam om någon kunde släcka min hungerstörst efter fakta
 
mvh
 
Bengt Åke Jarnestad