NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2015
Skrivet av: Ingegerd Vestbø skrivet 2015-10-31, 19:51
Än en gång tack.  
Jag har nu gått igång med Vandeberg-familjen. I kyrkböckerna fann jag  barnen Olof f. 1652 , Hans f. 1653, Elsebet f. 1654, Holger f. 1656, Olof f. 1657, Jesper f. 1659,  Lizabet f. 1660, Henrik f. 1661, Anna f. 1662,  Lave f. 1664, Jens f. 1666.
Det fanns en annan Hans Olsson i Kristianstad vid samma tid, så några av barnen är kanske hans. Det får jag  undersöka närmare.
 
Han var gift med Boel Holgersdotter, som dog före1668. Jag har inte hittat hennes dödsdatum, men bl.a. Holger blev begravd i sin avlidna mors grav tillsammans med 4 syskon. Det är allt jag vet om henne, vilket ju är ingenting utom namn och vigseldatum.
Han gifter sig påny med Lene Evertsdotter Köller och får tre barn med henne, Boel, Dorothe och Evert. Själv dör han 1676.
 
Hans Olufsen Vandebergs föräldrar skulle enligt Geni på nätet vara Oluf Vandenberg och Dorete  Jensdatter. Av deras barn Inger, Hans och Berendt, skulle den sistnämnda ha varit präst i Nättraby, enl. källa på nätet. Kan du se i Lunds herdaminne om det är korrekt? Jag har nämligen hittat en Berent Olsen Vandenberg i Kristianstad, som är rådman där och som får minst 8 barn där. Flera av hans barn blir begravda utan att prästen har noterat deras namn. Vid hans barn nr 2 bär Boel Holgersdatter barnet till dopet. Vilken Berent är min?
 
Din hjälp är ytterst välkommen.