NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-09
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-05-25, 20:17
Hej Sven!
 
Jag rotade lite i saken (upptäckte jag nu; jag glömde bara att lägga in fynden här på forumet).
 
År 1775 12/7 upprättades bouppteckning i Jönköping efter ogifte tenngjutarmästaren Johannes Lagervall (död 1775 5/4). Han ärvdes av sin mor Catharina Berg, gift med hökaren och handlaren Peter Barkman, och det nämns att han även hade en bror, tenngjutarmästaren Lars Lundvall (källa: Jönköpings rådhusrätt och magistrat, volym FIa:1, s 1619).
 
År 1780 15/2 upprättades bouppteckning efter den ovan nämnda modern Catharina Berg, som dog i slutet av 1779. Hon ärvdes av maken Peter Barkman, sonen tenngjutarmästaren Lars Lundvall, dottern Johanna gift med snörmakaren Johan Gottfrid Stenberg samt en sonson, tenngjutaregesällen Niklas Lundvall (källa: Jönköpings rådhusrätt och magistrat, volym FIa:3, s 239).
 
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka de båda sönerna Lundvall; hade Catharina Berg varit gift tre gånger då? Med Lagervall, Lundvall och Barkman? Eller har söner i äktenskapet med Lagervall antagit namnet Lundvall, med tanke på att alla är tenngjutare? Med tanke på namnet och yrket bör det väl röra sig om samma släkt, men jag hittar heller inga notiser i Jönköpings födelse- eller dödböcker.
 
Mvh, Markus