NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-09
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-13, 13:40
Hej Arve (jag ber om ursäkt för att jag kallade dig Arne i mitt förra meddelande - jag borde visst bättre, eftersom min egen bestefar hette Arve)!
 
Nåväl, det du skriver om Christianstad passar in på min mormors farfar. Han var född 1869 i Öglunda socken i Skaraborgs län (utanför Skara stad) i Sverige. Men när han flyttade till Norge 1891 står hans födelseort hela tiden angiven som Skara i folketellingene. Men han var alltså inte född i staden Skara, men utanför staden, i Skaraborgs län (alltså ungefär som i fallet med Carl Svensson).
 
När det gäller föräldrarna hade jag en hel del problem, och det visar sig att ingen av dem är födda i Ivetofta. Hur jag än letar lyckas jag inte hitta Ingars föräldrar, det står vid ett tillfälle att hon ska vara född 1812 1/7 i Åby (en by i Ivetofta). Hon återfinns dock inte i Ivetofta födelsebok, och inga av faddrarna när hennes barn döps verkar vara släkt med henne.  
 
Sven Carlsson och Ingar Andersdotter gifte sig förresten 1837 23/6 i Ivetofta, och efter en del letande lyckades jag ta reda på att Sven Carlsson inte var född i Ivetofta i Skåne, utan i Jämshög socken i Blekinge län. Han och en äldre bror Åke föddes där (1809 och 1811) innan föräldrarna flyttade därifrån och hamnade i Ivetofta socken i Skåne, där fler barn föddes. Sven Carlssons föräldrar är förresten soldaten Carl Rehn (född 1787 i Ysane, Blekinge län - död 1845 21/1 på Råby Nr 11, Ivetofta) och Elsa Åkesdotter (född 1786 28/7 i Jämshög, Blekinge län - död 1861 13/1 på Råby Nr 11, Ivetofta).
 
När det gäller hur man kan bekräfta att det är rätt Carl Svensson som senare blir kopparslagare i Norge, funderar jag på om det inte finns någon bevarad bouppteckning (skifte) efter någon av Carls släktingar. Tyvärr kallas ju Carls mor fattighjon när hon dör 1870, så antagligen gjorde man inget skifte efter henne 1870. Carl hade även en tante, Hanna Carlsdotter (född 1818 6/12 i Ivetofta, död där 1890 6/7) som var ogift. Carl skulle i så fall ärvt henne, men även hon kallas fattighjon, så där fanns nog inget att ärva.  
 
Tyvärr fungerar inte länken till vigselboken 1881, men var det i Åmot som Carl gifte sig? I den vigselboken står ju brudgommens fader, men jag hittar inte Carl där? Står där bara Christianstad som hans födelseort?
 
Mvh, Markus