NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2013
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-10-21, 21:54
Hej Sebastian!
 
Du skriver att Anna är född 1781 14/6 i Ottarp, men Per Olssons dotter föds 1781 1/7? När denna dotter Anna döps i Ottarp 1781 2/7 står det i alla fall att Testes fadren Ohla [lucka] af Saxtorp och Halmstads försambling, drengen Nils Ohlsson derstädes..., vilket ju bara kan tolkas som att Per Olssons far är en Ola, som bodde i Saxtorp, Halmstads socken 1781, att att Nils antagligen är en bror. Detta Saxtorp var tydligen en gård i Halmstads socken, i Luggude härad, under Dufveke säteri, och här avled mycket riktigt hemmansåboen Ola Persson, 66 år gammal, av bröstsjuka 1782 24/5. Tyvärr verkar det inte finnas någon bevarad bouppteckning efter honom.
 
I mantalslängden 1766 för Halmstads socken ser man att på gården Saxtorp bodde Ola Persson, med hustru och barnen Per (som var över 15 år gammal vid tidpunkten, till skillnad från de yngre syskonen), Nils, Kjersti, Elna och Bengta. I mantalslängden för Halmstads socken 1786 hittar man på gården Saxtorp en Bengt Nilsson, drängen Nils 21 år, inhyses änkan Pernilla med dottern Bengta, med anmärkningen att Pernilla är moderen gl: och afstådt hemma:t. I Halmstads dödbok finner man mycket riktigt att Ola Perssons änka Pernilla Jacobsdotter, 73 år gammal, avlider 1787 12/4 av bröstsjuka på gården Saxtorp.
 
Jag hittar dock inga barn till Ola Persson och Pernilla Jacobsdotter i varken Halmstad eller närliggande socknar, däremot vigdes 1748 20/5 i Kågeröd (som inte ligger så långt från Konga) drängen Ola Persson med pigan Pernilla Jacobsdotter, med anteckningen att de skola bo uti Kålared, om jag läser rätt. Jag hittar dock inte Kålared eller någon liknande ort i Konga, men det är väl inte otroligt att detta brudpar genast flyttade till Konga (där ju kyrkoböckerna inte börjar förrän en bit in på 1800-talet) och fick sonen Per där omkring 1748, samt de övriga syskonen, och sedan flyttade till Saxtorp i Halmstad kort före 1766 (detta år är det första jag kan finna familjen på gården).
 
Mvh, Markus