NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2004-11-09, 21:04
Hejsan!
 
Först ett tack till Gunnar C. för ditt minst sagt underhållande epos angående sannolikheter. Men det är klart...att ? man biomedicinsk analytiker, så är man väl även - på köpet - mikrogenealogisk dito
 
Återigen läser jag allas edra inlägg och får plötsligt en id? som är ytterst svårbevisbar men kanske inte helt, trots allt.
 
Som jag vidrört tidigare så är fallet otvetydigt sådant att vissa namn, tämligen ovanliga i trakten, går igen. Mats, Thöre, Marna osv osv...namn som inte i egentlig bemärkelse var särskilt högfrekventa i bondeled. Här har vi nu en fader till Per Larsson, benämnd Lars Nilsson. Denne Lars hade, såvitt bekant är, åtminstone två barn, nämligen Pernilla och Per. Pernilla hade åtminstone en son, nämligen Mats NIlsson. Pernillas brorsa Per hade en son vid namn Mats Persson och därtill en dotter vid namn just Thöre Persdotter - hon som blev gift med Jöns Andersson i Rynge.
 
Min teori går ut på att Lars Nilsson hade en broder i ÖRsjö...just det, benämnd Gabriel Nilsson, mer bekant som fader till Nils Gabrielsson i Snårestad (fader till den Mats Nilsson som senare blev bonde i Hörröd, Kadesjö men också till barnen Gabriel och Thöre m.fl) SAMT troligen till Bengta Gabrielsdotter i Kadesjö, gift med Anders MÅrtensson. Bemälda Bengta Gabrielsdotter hade i sitt första äktenskap varit gift med en Bengt Mogensen (Månsson)...en Bengt till och med tanke på benägenheten till kusinäktenskap ytterligare något som stämmer till eftertanke. HÄr har vi knytningar så att det smäller om det. Låt mig då fortsätta: Gabriel Nilsson hade bevisligen en son vid namn Lars...om jag har rätt är han döpt efter sin farbror, Lars Nilsson. Vidare hade Gabriel Nilsson en son vid namn Mats Gabrielsson. Namnet Lars kan ju vara en slump, men knappast Mats. Vidare fanns en son, Bengt Gabrielsson...jag ger mig attan på att här föreligger en släktskap med Bengt Månsson i Snårestad, alltså Per Larssons svärfar och möjligen till Bengta Gabrielsdotters förste man, Bengt Månsson.
 
Under mina år inom akutsjukvården brukade jag skämtsamt framhålla att dylika resonemang framkallade Cerebral Vasculär Gastrit!!! Snacka om det
 
Hälsningar
 
Peter