NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2004-11-01, 17:29
Hej på Er igen!
 
Jag korresponderade väldigt mycket med Helmer Fr. på sjuttiotalet. Noggrann general som man är har jag givetvis kvar denna korrespondens vilken i vissa delar handlar om just denna/dessa släkt/släkter. Jag ska blada lite i mina gamla pärmar för att se om han då gav mig några kompletterande uppgifter, utöver vad som står att läsa i hans utredning i särtrycket av Släkt & Hävd. Helmer var en jäkel på att släktforska och hade tamejtusan bättre koll på både sina egna släjtingar, och andras, än vad vi tre i dag klarar med datorns hjälp. Han körde med kortlådor enligt system Anno dazumal och hade I ALLMÄNHET rätt i sina resonemang, även om det förvisso hände att till och med lilla jag som då var en yngling med sprucken röst i tidigaste tonåren faktiskt lyckades slå honom på fingrarna. Nåväl, endast i enda fall och det var just Ingvar:na som förfäder till Kerstina Jönsdotter.
 
Vad jag vill säga med detta är att Frenning var mycket noggrann i sina resonemang och beviskrävande till helst 150 procent. Dock kan ju även han ha fel ifråga om antalet barn. Men det är ju helt riktigt som Du säger, Birte att man inte kan utgå ifrån att alla ungarna finns med i en Katekismilängd, eftersom dess funktion var just läsförmåga. Till yttermera visso ser man i allmänhet Katekisen som mindre tillförlitlig, precis som Jordeboken i förhållande till Mantalslängden.  
 
Hälsningar
Peter