NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09
Skrivet av: Gunnar Carlin skrivet 2004-10-30, 18:25
Birte,
Jo Peter och jag har haft långa diskussioner om Nils Gillberg, och kommit fram till djupsinniga slutsatser om hans barn, och även några intressanta hypoteser om hans föräldrar, bl.a. den du syftar på.
   
Jag ser att jag har mycket att läsa in om diskussionerna i Herrestad innan jag riktigt hänger med. Jag har tidigare inte haft något incitament  att titta på socknarna där, men nu finns det all anledning.
 
Men man skall nog inte släppa Ola Andersson i Kadesjö, som ledtråd till Elna Andersdotters anor. Jag vet litet mer nu, Ola levde ca 1695 till 25/5 1766 och hans hustru Mätta Persdotter ca 1704 till 31/10 1750. De fick också en dotter Kerstina 1739 som bars till dopet av Elna sahl. Truls Anders i Örsjö, vilket stärker saken. Kadesjö 2 verkar delas ca 1722, och Ola får en del, den andra delen har Rasmus Pers. Ola är ogift fram till 1733. Vet inte om man kan dra någon slutsats om detta. Kanske var Ola som till Anders Mårtensson? Enligt Frenning hade Anders Mårtensson 3 söner och 4 döttrar, jag har hittat Agnes (till Rynge), Per (till Kadesjö), Mårten och Anders. Det finns alltså plats för en son till, men det kanske blir svårare att rymma Elna också?