NULL Skriv ut sidan - Järrestad

Anbytarforum

Titel: Järrestad
Skrivet av: Ivan Persson skrivet 2011-09-04, 12:57
Hej Patrik!
Jag tittade tillbaka och till stället där du skrev att du kom ihåg mina föräldrar som ofta gick i kyrkan och det stämmer mycket väl.  
Jag flyttade från järrestad 1953 då jag gifte mig och flyttade till Visby och till Malmö via Åhus 1964. Jag gissar att du var kantor i Järrestad. Jag har inte forskat men jag träffade tre Järrestadsdamer i Simrishamn och jag frågade dem om de kände någon med ditt namn. Det var Lena Lundström, Sonja Andersson (Kägges fru) och Eva deras dotter. De gissade att du var kantor eller musikdirektör och berättade att du inte tillhörde släkten Joel Sassersson, som jag hade trott. Det känns bra att ha kontakt med personer som har rötter i byn Järrestad där jag bodde sedan början av 1930-talet då min far köpte ett halvt hus för 3000 kronor, det näst sista i raden på Norregadda. Du är tydligen inte släkt med Allan Sassersson, som jag ofta träffar när jag ser till mina föräldrars grav på kyrkogården i Järrestad. Jag har inte träffat honom på en tid nu. Hälsn. fr Ivan Persson