NULL Skriv ut sidan - Ivö

Anbytarforum

Titel: Ivö
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2016-01-22, 22:34
Hej!
 
Jag har utan framgång sökt min ana Kjersti Nilsdotters ursprung i flera år. Den enda ledtråd till hennes ursprung hittar jag i Oppmanna AI:3, s. 178. Hon anges då vara född i Ljungby 1790. Jag tolkar det till att hon är född i Trolle-Ljungby. I AI:1 (s. 39) och AI:2 (s. 51) anges vare sig födelseort eller -datum.
 
När och var Kjersti gifte sig är okänt, men det bör vara 1818 eller tidigare. Tillsammans med Gumme Truedsson hade hon följande barn (alla födda i Oppmanna):
1818-10-21 Trued
1820-04-17 Bengta
1822-01-15 Elna
1824-02-21 Nils
1826-01-15 Pernilla
 
Kjersti avled, 25 år gammal, i Oppmanna, 1826-01-19.
 
Jag har tidigare försökt hitta ledtrådar genom dopvittnena, men inte lyckats. Nu har jag gjort ett nytt försök, då jag tycker att pigan Karna Nilsdotter kommer lite väl långväga ifrån när första barnet, sonen Trued, föds. Karna är piga i Håslöv, Viby (Gustav Adolf) vid dopet.
I Gustav Adolf AI:1 s. 23 och s. 30 hittar jag en piga som kan stämma in på dopvittnet i Oppmanna: Karna Nilsdotter f. 1796-02-03 Kiaby. I Kiaby hittar jag ingen Karna född detta datum, men i Ivö, som ju tillhör samma pastorat, föds en Karna 1796-03-07 (Ivö CI:2, s. 22). Kanske är det samma person?
Karna i Ivö har lämpligt nog en syster som heter Kjerstina/Kjersti. Dock föddes hon 1793-12-27 (Ivö CI:2, s. 17). Eftersom min ana bara har en (sen) notis om att hon är född 1790 i Ljungby, så kan jag tänka mig att den uppgiften kan tas med en viss nypa salt...
Jag har försökt följa Kjersti i Ivö i husförhörslängderna, men jag tappar tyvärr bort henne. Karna och Kjerstis föräldrar hette Nils Mårtensson och Sissa Johnsdotter och bodde i Ivö, hus nr 8. Det finns även en äldre bror, Sven, f. 1792. Ivö AI:1, s. 28 (1798).
Nils avlider 1802 och Sissa bor ensam kvar med barnen (1805), AI:1, s. 88.
1806 (s. 96), står Sissa ensam med Karna och Sven. De bor inte längre i hus nr 8, utan står skrivna ovanför hus nr 10. Jag hittar inte Kjersti i dödboken och inte heller på någon annan plats i församlingen. Kanske har hon lämnat Ivö?
1808 (s. 110) är Sissa ensam med Karna och efter det hittar jag ingen i familjen på Ivö.
 
Är det någon som känner till familjen? Vart tar de vägen? Mest intresserad är jag självklart av Kjerstis öde, för att kunna reda ut om hon är identiskt med Kjersti i Oppmanna. Även Sven vore intressant att hitta. Kanske fick han barn som Kjersti och Karna var faddrar till? Karna skall jag försöka söka vidare i Nosaby (noterade flyttar till och från Nosaby i Viby/Gustav Adolf) vid tillfälle. Vad blir det av modern Sissa?
 
Hälsningar Sara