NULL Skriv ut sidan - Ivö

Anbytarforum

Titel: Ivö
Skrivet av: Eva Lave skrivet 2014-09-01, 11:22
Hej Anders!
Tack än en gång!
Eftersom du hittade henne som utvandrad 1874 så kollade jag i Hinneryd AI:13 (1856-1870, Bild 7 och tror jag hittade Hanna Ifversdotter under Hökhult. Det står visserligen Sivarsdtr, Hanna, Fattighjon, född 1797, kom från Önnestad Christ. Så långt stämmer det ju.  
Tror du det är rätt. Det går ju inte att kolla på annat sätt?
 
Kan man i EmiBas se varifrån hon utvandrade?
 
Sedan tittade jag i utdrag ur Dödboken för Hinneryd och bläddrade igenom från 1860 och framåt och tror jag hittade Pehr på Hinneryd CII:1 (1860-1891) sid 412 nr 14. Om det nu är rätt Pehr så står det att han dog 1863-02-17.
Blomqvist Pehr, afsked.Sold. Torp. i Hökhult, ålder 39 år, 5 mån och 21 dagar. Dödsorsak förkylning.
Ingen notering om något straff så jag antar att han kommit ut från fängelset?
Jag är konfunderad över hur jag ska leta efter honom? Ska jag gå igenom Malmö länsfängelses fångrullor? Jag måste ju ha något underlag innan jag åker till Lund för att leta vidare.
 
Om detta stämmer så var Hanna änka när hon reser över till Amerika.
 
Jag har även försökt hitta sonen Anders Jönsson, 1836-08-26, född i Åsum. Jag kan se att han gifter sig med Maja Lena Svensdotter, född 1830 från Hökhult (Nybygget). Hinneryd AI:12 (1856-1860) sid 41. Detta för att se om han också lämnade Sverige för Amerika.
Tack för din hjälp Anders, och skulle du hitta något så hör gärna av dig.
Solen skiner i Kristianstad idag -hoppas även så på dig.
Hälsningar
Eva Lave