NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2013
Skrivet av: Håkan Svensson skrivet 2012-04-02, 18:48
(Detta svar berör främst Näsum, men för sammanhangets skull postar jag detta svar under Ivetofta.)
 
Tack för informationen, Sven Olof. Jo, detta är säkert rätt par.
 
Hagstad är en grannby till Froeryd, medan Eskekärra ligger norr om Ivösjön, ca en halvmil från Froeryd. Båda tillhör Näsums sn.  
 
Med tanke på vigselvittnenas efternamn, kan man misstänka att de är syskon till brud och brudgum. Måns Olsson är sannolikt nämndemannen från Hagstad och jag betvivlar att han och Karna är syskon. Det stämmer varken åldersmässigt eller socialt.  
 
Däremot tror jag att Nils Larsson från Eskekärra kan vara en bror till Lars. Nils var fadder till Lars fyra barn som föddes i Froeryd 1733-1739. Vidare kan man konstatera att Lars inte är fadder när Nils två barn döps 1728 och 1731. Jag tror därför att Lars Larsson och Karna Olofsdotter har bott på annan ort mellan åren 1728-1732 (cirka) eftersom deras första barn i Näsum föds först 1733, sex år efter vigseln. Jag vill understryka att detta är rena spekulationer, men de kan ändå vara bra att utgå ifrån.
 
Jag har inte hittat Nils Larssons dödsnotis. Han kan ha avlidit på 1740-talet då det finns en lucka i Näsums dödbok, eller så har familjen helt enkelt flyttat.
 
Hälsningar Håkan