NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2013
Skrivet av: Håkan Svensson skrivet 2012-04-01, 15:11
Hej Sven Olof,
Jag är ättling till Ola Larsson ohh Sissa Olsdotter via deras dotter Karna som gifte sig med bonden Åke Månsson på Grödby 21.
 
Vad jag har lyckats utröna är Lars Larsson i Bengtsboda inte Olas fader utan broder. Jag är tämligen säker på att de är söner till Lars Larsson (ca 1705-1742) ohh Karna Olsdotter (ca 1697-1736) i Froeryd, Näsums sn. Det är inte långt mellan Froeryd och Bengtsboda. Vad som är helt säkert är att de var halvbröder till pigan Karna Larsdotter i Östad efter vilken bouppteckning hölls den 26/11 1792.  
 
Ola Larsson föddes sannolikt den 9/2 1735. Hans moder Karna Olsdotter dog den 7/3 1736 och halvsystern Karna Larsdotter föddes den 10/7 1737. Allt dessa händelser skedde i Froeryd, Näsums sn. Händelsekedjan passar bra in på teorin att Ola är född i Froeryd.
 
Gällande Ola Larssons hustru Sissa Olsdotter har jag inte lyckats komma vidare. Jag har dock arbetat en del på att härleda hennes ursprung och har några detaljer att bidra med.
 
Sissa var änka vid giftemålet med Ola. Hon kan därför tidigare ha varit gift med substituten Nils Holmer 1759-1761 och husmannen Per Mårtensson 1762-1762, men möjligen var de gifta med någon annan Sissa Olsdotter. Stämmer detta bör hon också ha fått ett oäkta barn eftersom den Sissa Olsdotter som gifte sig med Nils Holmer kallas för qvinnfolk.  
 
Jag tror att Jon Olsson som du omtalar är en broder till Sissa. Jon var gift med Karna NN, men jag har inte hittat deras vigselnotis. Jon och Karna tycks ha fått två barn i Ivetofta sn; Per som föddes 22/8 1767 och Kerstin som föddes 6/3 1769. Att det är rätt Jon baserar jag på att Ola och Sissa är faddrar vid dopen. När dottern Kerstin döps kallas Jon för artellerikusk och hans efternamn anges som Linström. Titeln kusk har han även vid hustrun Karnas kyrktagning efter sonen Pers födelse 1767. Jon med familj tycks ha försvunnit från Ivetofta socken kring 1770.  
 
Jag har lite dålig koll på militära källor men här tror jag det finns alternativ som kan leda vidare. Och givetvis kan det finnas vägar framåt via kyrk- och/eller domböcker också.
 
Hälsningar Håkan