NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21
Skrivet av: Neta Hedberg skrivet 2005-03-21, 22:29
Jag har en gammal släktutredning, Hedbergska släkten från 1929 som jag håller på att källkontrollera. Några av er kanske har sett att jag har skrivit om det under Läshjälp.  
 
Jag ifrågasätter en del uppgifter i utredningen, främst de allra första uppgifterna som gäller Nils Nilsson med familj som flyttar från Östra Ljungby till Bonnarp nr 1, Höja någon gång i slutet av 1600-talet. Bonnarp nr 1 brukades sedan av Nils Nilssons avkomlingar i rakt nedstigande led ända fram till ung. 1890.
 
Jag citerar ur utredingen:
 
Åbon Nils Nilsson född i Östra Ljungby 1627. Avled den 23 februari 1708 av ålderdomssvaghet. Nilsson var gift 2 gånger
Första hustrun hette Sissa född 1618. Detta äktenskap synes av Höja kyrkoböcker att döma ha varit barnlöst. Icke omöjligt att makarna Nilsson sent inflyttat i Höja, till följd varav barnen fötts i Östra Ljungby. Kyrkoböcker från denna socken finnes ej tidigare än från 1689
Andra hustrun, namn, ålder, födelseort och dödsdag okända.Hon födde sonen Pehr Nilsson född 1678. Vid dennes dop voro följande personer vittnen: Gunnar Pehrssons hustru i Bonarp, Pehr Månssons hustru och Måns Svenssons dotter, båda i Bonarp.
 
Som jag skrev ovan så är jag tveksam till en del av dessa uppgifter och jag undrar om någon har några uppgifter om dessa personer.  
 
Detta har jag kommit fram till så här långt:
 När jag kontrollerar böckerna 1698 så står Nils Nilsson skriven i Bonnarp tillsammans med sin hustru Sidza och sonen Pehr. Nils är då 70 år, hustrun 80 och Pehr 20. Om dessa uppgifter stämmer så skulle Sidza ha varit 60 år när hon fick Pehr.  
 
 Det är Hustrun (Sidza?) som begravs 1708-02-23, inte Nils Nilsson. Ingen ålder står dock angiven på henne Nils står med i hfl 1714 som Pehr Nilssons fader och sägs då vara 87 år gammal. (GID 1475.6.67200)
 
 Sidzas åldersangivelse 1698 betyder att hon skulle varit född 1618, Alltså det år som släktutredningen anger att första hustrun Sissa föddes. Jag undrar varifrån man har fått uppgiften om en andra hustru utan namn, ålder eller födelseort? Kan det vara så att man tyckt att Sidza varit för gammal för att vara mor till Pehr? Men i så fall borde den namnlösa ha varit den första hustrun.
 
 I mantalslängden för 1699 står Pehr Nilsson i Bonnarp 1 tillsammans med Modern Sidza. Fadern är inte nämnd.  
 
 I Kyrkliga räkenskaper är Nils Nilsson i Bonnarp nämnd 1683, 1685 och 1687. Det verkar som om han och tre andra bönder i Bonnarp levererade korn till prästgården. Se t.ex. GiD 1475.8.89100. Före 1683 är Nils Nilsson dock inte nämnd.  
 
Dessutom har jag fått uppgift från Anders Berg om att personerna som anges som dopvittnen vid sonen Pehrs dop troligtvis bodde i Bonnarp på 1720-talet, något som också talar för att prästen som lämnat uppgifter kanske tagit sig lite för stora friheter.
 
Min fråga är nu om någon har några uppgifter om denne Nils Nilsson, hustrun Sidza eller om någon eventuell ytterligare hustru.