NULL Skriv ut sidan - Hög

Anbytarforum

Titel: Hög
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2014-12-04, 18:11
Hej Flemming!
 
Så märkligt att Lorentz' barn från andra giftet ärvde hans första hustru Malena - enligt bouppteckningen 1818 hade de blivit Malenas arvtagare enligt en dom vid Harjagers häradsrätt 1806 18/3. Tyvärr har jag inte tillgång till denna dombok, men det hade varit intressant att läsa hur det gick till?  
 
Jag funderar på om Malena kanske tilldömdes hela boet i samband med skilsmässan, och att döttrarna i så fall fick arvsrätt efter sin faders halva i boet när Malena dog? Om Malena rymde och inte hördes av bör hon dock ha gjort sig förlustig av sin s. k. giftorätt i det gemensamma boet med Lorentz, men med tanke på att dottern Kjersti (född 1805) ju ärver Lorentz 1818 bör detta innebära att han är hennes far. Detta i sin tur innebär att Lorentz begått enkelt hor medan han fortfarande var gift med Malena (barnet avlades i slutet av år 1804, men skilsmässan från Malena skedde inte förrän i november 1805). Kanske ansåg man att Lorentz' horsbrott trumfade att Malena hade rymt från honom, och att häradsrätten i så fall dömde Lorentz förlustig sin giftorätt i boet? Men detta får vi veta om vi kikar i Harjagers häradsrätts dombok 1806 18/3.
 
Datumet stämmer ju inte helt, men enligt Malmö Caroli kyrkoarkiv, vol. CI:5 (1768-1797), s. 14, föddes en Lorentz den 28 oktober 1770 som son till skönfärgaren (schönfärber) Nils de la Rose och hans hustru Anna Catharina Ruhen - jag skulle gissa att detta är rätt födelsenotis, eftersom det ofta hände att siffror blev fel efterhand. Jag kan tänka mig att 1770 28/10 lätt hade kunnat felskrivas som 1770 22/1, och alltså följt med Lorentz till Kävlinge.
 
Mvh Markus