NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-15
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2006-12-23, 01:11
Hej Sweneric!  
 
Javisst finns det knep!  
Jag skrev '1694' (utan tecknen ', naturligtvis) i från-fältet, och '1700' i till-fältet. I fältet för barnets förnamn skrev jag 'gu%' (tecknet % betyder vilket/-a som helst tecken, och det kan vara från inget tecken alls till hur många som helst (eller max 32768 stycken totalt??)), och som dess kön valde jag kvinna. Som faderns förnamn valde jag 'p%r'.  
Kombinationen av bokstäver och tecknet % får man räkna ut så att den täcker alla möjliga kombinationer. (DDSS använder bokstavstrogen inmatning och då får användaren jobba lite för att få ut önskat resultat.)  
'gu%' ger mig alla namn som börjar med 'gu'. Att välja Kvinna rensar bort alla 'Gunnar', 'Gudmund' och andra pojkar som börjar på 'gu'. 'p%r' ger mig alla fäder med förnamn som börjar på 'p' och slutar på 'r' (Per, Peder, Peter, Petter, Pär, Pähr, Pehr, osv.). Strängt taget hade jag kunnat skriva 'gu%l%' som barnets förnamn -- det avslutande % är för att få med alla eventuella 'Gunilla' och 'Gunild' och liknande.  
Om du verkligen har skrivit 'Pär(Pehr /Per)' så är det inte så konstigt om du inte får någon träff, men jag förmodar att du med det vill säga att du provat alla tre formerna. Problemet med att ange så exakta stavningar är att alla fälten måste stämma in. Om du i det här fallet inte samtidigt anger 'gunnill' och 'per' i sina respektive fält, så får du inte med den person jag tror är den rätta i resultatet.  
Men för att verkligen täcka upp de olika stavningsvarianterna så måste man använda '%' på lämpliga ställen.  
 
Hälsningar, Mikael!