NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-21
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2004-07-20, 23:06
Anders!
 
Tack för Ditt svar! I domboksprotokoll rörande en ekonomisk tvist, där Sven Ingemanssons änka i Alltidhult, Jämshögs socken, är en av parterna, framgår det att krögaren Sven Ahlström är son till Sven Ingemansson och Rebecka Olofsdotter och att han befinner sig i Hyby.
Namnen på Sven Ahlströms barn bekräftar också detta. Dorothea hette hans mormor och morfar hette Olof. Sven föddes 1735 i Alltidhult och fanns kvar där 1753 men är borta 1759 (mantalslängder).
 
Jag har också tittat på mantalslängden 1766 för Hyby och där finns Sven Ahlström (utan titel) med på nr 23. Han har H(ustru), son Per 6 och dotter Kerstin 8 år. Man förstår varför de barn Du nämner inte är med: Dorotea är död, Olof och Sven är inte födda när mantalslängden gjordes. Men de två övriga barnen, Per och Kerstin, födda omkr 1760 och 1758, vem är mor till dem? Är de oäkta barn till Sven och Ingrid?
 
I en bouppteckning 1824 efter en systerson till Sven A tas bland skulderna upp ett barnaarv till den 1814 avlidne kyrkväktaren Per Svenssons barn. Denne Per Svensson bör vara den 6-årige Per som finns i Hyby 1766 och arvet är förmodligen Sven A:s andel av föräldragården, vilken systern tog över till hälften. Per Svensson dyker upp i Jämshögs socken redan 1775 och i mantalslängden står han som torpare, tillsammans med modern Elna. Har Du någon bra hypotes om hur det här hänger ihop?
 
Hur jag kom in på de här personerna? Jag bor i Alltidhult och lägger ner en hel del av min fritid på platsens historia. T.ex. Sven A:s morfar Olof Westerström, vars bakgrund jag sedan ett par år kämpar med. (Släkter: Westerström) En fundering i detta sammanhang blir naturligtvis: varför flyttade Sven A till Hyby? Jag vet inte någon naturlig koppling. Skulle det kunna förklaras genom den gäckande morfadern?
 
Vänliga hälsningar
Ylva