NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-21
Skrivet av: Arne Olsson skrivet 2003-12-21, 21:16
Hej igen Christer!
Av en händelse såg jag att Jöns Trulssons hustru Märtha i Gunnarstorp i Åryds socken var dopvittne 1708-02-09 i Stora Silpinge i Bräkne-Hoby socken hos Lars Olsson o.h.h. Karin Persdotter. Detta ringar ju in tiden för flytten till Sörby ytterligare. Uppföljning visade så att då ett senare barn till Lars Olssons döptes 1712-05-18, så var Martha Pehrsdotter i Sörby gudmor. Därmed är väl flytten en faktum. Det kan nämnas att Lars Olufsson i Stora Silpinge och pigan Karin Persdotter gifte sig 1692-11-06 i Bräkne-Hoby.
 
Beträffande teorin att Jöns Trulssons hustru Marta tidigare varit gift med Per Jönsson (eller Jonsson) i Gunnarstorp, så hittade jag bland anteckningar jag gjort från Bräkne Häradsrätts renoverade dombok följande:
 
Vid VT 1699 förde Jon och Jöns Perssöner i Gunnarstorp talan mot sin styvmor, änkan Märta Persdotter, angående arv efter deras fader, Per Jönsson.
 
Vid HT 1698 förde Jon Persson i Gunnarstorp talan mot Mikael och Mats Eskilssöner i Slänsmåla. Jons salige fader, Per Jönsson, hade varit gift två gånger. Det fanns omyndiga barn, för vilka Jon var förmyndare, och han ville nu att släktingar på mödernesidan skulle överta förmyndarskapet. Svaranderna vidgick att de var släkt med salige Pers första hustru Signel.
 
Mina anteckningar är knapphändiga, och det kanske kan ge mera att kolla upp originalen.
 
Enl. Bräkne-Hoby kyrkobok fästes 1690-11-08 änkemannen Per Jonsson i Gunnarstorp i Åryds socken och pigan Märta Jonsdotter (Sic! Felskrivning?) i Raskamåla.
 
Och 1690-12-28 vigdes Per Jonsson i Gunnarstorp och pigan Märta Persdotter i Raskamåla.  
 
Allt talar väl för att detta är samma Märta, som senare blev mor till Agnes.
Mvh, Arne