NULL Skriv ut sidan - Holmby

Anbytarforum

Titel: Holmby
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-12-05, 13:08
Hej Paul!
 
Ett stort tack för detta nya spår! Eftersom jag inte hittade någon vigsel för Margareta Jöransdotter i Holmby eller några Jörans- som faddrar vid hennes barns dop utgick jag från att hon inte var född i Holmby, men ibland är svaret närmare än man tror.  Det verkar även som att hon var enda barnet, vilket förklarar avsaknaden av Jörans- som faddrar.
 
Jag gjorde lite efterforskningar, och detta hittade jag:
 
Bengta Håkansdotter. Född ca 1710. Död 1785 23/4 i Holmby, Holmby.
Gift 1:o före 1736 med båtsmannen Jöran Persson. Död 1745-1747.
Barn:
1) Mätta. Döpt 1736 21/3 i Holmby, Holmby.
2) Margareta. Född 1738 24/9 i Holmby, Holmby.
Gift 2:o 1748 1/5 i Holmby med artilleristen Sven Stångberg. Född ca 1718. Död 1756 6/10 i Holmby, Holmby.
Gift 3:o 1758 27/12 i Holmby med avskedade artillerikarlen Bengt Johansson Frisk. Född ca 1695. Död 1771 4/5 i Holmby, Holmby.
 
Min Margareta Jöransdotter bor som dotter Magreta hos Bengta Stångbergz i Holmby gatehus i katekismilängden 1758; vid detta lag var hon ensamstående och övergiven småbarnsmamma, så det enklaste var väl att flytta hem till sin egen mor.
 
Med tanke på att Bengta Håkansdotters far måste heta Håkan, och med tanke på att dennes syster hette Månsdotter, bör Bengtas far alltså heta Håkan Månsson. I Östra Gårdstånga bodde faktiskt en Håkan Månsson på 1710-talet:
 
Håkan Månsson. Född ca 1675. Brukade Östra Gårdstånga Nr 2 i mtl 1710-1711. Död 1716 28/7 i Holmby (drunknade i ån).
Gift med Mätta. Mätta Sal Håkans är testes vid ett barndop i Holmby i augusti 1717.
Barn:
1) Lusse. Döpt 1713 25/1 i Östra Gårdstånga - bars av Anna Biörs (alltså Anna Månsdotter, senare gift med Anders Olsson).
2) Nils. Född 1715 natten mellan 3 och 4 februari i Östra Gårdstånga.
 
Det är en stor lucka i Holmbys kyrkobok åren 1708-1712, och det är väl i denna lucka som Bengta Håkansdotters födelsenotis skulle ha funnits. Det märkliga är att det saknas en väldig massa vigslar, som borde ha varit i Holmby kyrkoböcker - mellan Margareta Jöransdotter och Ola Stenström, mellan Jöran Persson och Bengta Håkansdotter, mellan Håkan Månsson och Mätta och slutligen mellan Anna Månsdotter och Björn Nilsson. De båda sistnämnda paren verkar dock ha fått sina första barn även i luckan 1708-1712, så det kan mycket väl hända att de gift sig även i denna lucka.
 
Just bristen på generalmönsterrullor för det skånska artilleriet har jag också märkt av, det är ganska stora luckor, och just Ola är jag osäker på. Han kanske bara var artillerist ett kort tag, och jag har märkt att uppgifterna i just artilleriets rullor ofta är ganska otydliga.
 
Har Du förresten fler uppgifter ur bouppteckningen efter Anna Månsdotter 1745? Kanske kan den ge fler uppgifter om andra släktingar.
 
Mvh/Markus