NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-11
Skrivet av: Lars Kleberman skrivet 2007-02-25, 17:13
Tyvärr är det vissa som anser sig ha all rätt på sin sida.
Det var ingen dödsstöt åt hembygsforskningen som jag som jag skrev. Jag skrev att jag såg och läste med glädje all hembygdslitteratur. Det kan väl ändå inte vara en dödsstöt inte heller ett uns nedvärdering. Jag sysslar med släktforskning för att skriva en levande berättelse är jag inte kapabel till. Det jag oroar mig över är framtiden, för det är den som både hembygdsforskaren och släktforskaren lämnar över sitt material till. Jag släktforskar inte bara för min egen del. Det en släktforskare utrett är ju rätt onödigt att 50 andra forskare lägger ner möda på. Men det förutsätter att en klar källa anges i forskningen. Denna källhänvisning finns inte och skall kanske inte heller finnas i hembygdslitteraturen. Men om någon vädjar efter en källa så är tanken den jag nu framfört och inget annat.
Jag vill försöka tänka i de banor som en läsare om några tio-tal år gör. Hur många böcker finns det inte skrivna i början av 1900-talet som vi i dag hänvisar till. Böcker där det förekommer en hel del felaktigheter.
Min skrivning var en vädjan att vi skall förstå varandra då vi sysslar med två olika ämnen men tydligen är det inte möjligt att söka förståelse för släktforskningen.
Så jag antar Ditt förslag med att sluta här och nu.
Hälsningar
Lars