NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-13
Skrivet av: Eva Cronholm skrivet 2006-04-11, 20:18
Hej Jag fick så bra svar här så nu fortsätter jag med mina gåtor. I min släktutredning finns det bara två utomäktenskapliga barn. Bägge två i helt skilda grenar och bägge två i Hjärsås. De är de enda som är födda i Hjärsås också, lite märkligt!
Min morfars far Alfred Olsson föddes i Hjärsås församling 1880-02-05 och dog 1952 i Norra Sandby.
Han står med namn Alfrid i födelseboken.
 
Alfrid föddes utom äktenskapet
Moderns Namn är
Hanna Jönsdotter
Titel
piga
Ort
Hjersås
Ålder/födelseår
25
Dopvittnen
Hemmansegaren Per Svenssons på N-o 17 Hjersås h-u Pernilla Carlsdotter; Hemmanseg. Per Svensson; Pig. Bengta Svensd-r; Hjersås.
Uppgifterna hämtade ur:  (www.ddss.nu) Hjärsås C:1 1869-1894.
Nu till frågan, vem kan vara hans far? Kan det vara en man som kallades Gryssinge-Olan? Vem är han i så fall?
Den andra gåtan:Det finns en målning i min mors hem som ska föreställa det torp som Elnas dotter Anna växte upp i. Min morfar lät en konstnär måla av torpet från ett foto. Detta gjordes någon gång under 70-talet. Kan var 1976 då mormor fyllde 60 år. Men det påstods att det torpet var helt ändrat och tillbyggt och fungerade som sommarstuga. Kan det vara så att någon vet eller kan finna ut var familjen med Elna Persdotter (1843-)och Anna (1879-1957)Anton Julius Persson (1879-1957) bodde mellan 1879-1894. Det hade varit väldigt roligt att få se just det torpet som finns avbildat.Är det någon som vet när Elna dör? Hon lever iallafall 1906 då hon gifte sig med Nils Olofsson, född 1865 i Knislinge. Tänk om det är någon som vet vem som är fader till Elnas barn?
Jag har tack vare er här på anbytarforumet kommit långt, så långt att jag i dag vet att det var Elna och tvillingarna som kom från Blissinge-släkt.
Elnas far är Pehr Pehrsson född 1809-11-30 i Gylsboda Torp,(Blissingastugan), Örkened (Föräldrar: Per (Bliss-Pellen) Jönsson 1779-1854 och Pernilla Valdemarsdotter f.1777-1860)
Pehrs farfar Jöns Persson f.1743 gift med Thoa Persdotter.
Men allt detta hade jag inte kunnat finna ut om jag inte hade fått hjälp, så jag är väldigt tacksam för detta.
Mvh
Eva