NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-22
Skrivet av: Kerstin Holmgren skrivet 2004-03-12, 20:47
Godkväll Gunnel i Helsingborg.
 
Betr Bengt Wessman, gift med Hindrica Elisabeth van der Luft, född 1749, så är jag nog ganska säker på att han är född 1727. I Hjärsås H II:1 47853 11/11 finns ett flyttningsbetyg: Linvävargesällen Bengt Wessman född 1727 i Helsingborg, flyttar nu till Hjärsås o.s.v. Undertecknat Nosaby den 8 okt 1816, Carl Anton Herslow.
 
I Helsingborg föddes i juni 1727 en Bengt, son till vagnmannen Björn Bengtsson och i okt samma år en Bengt son till skomakaren Christian Persson.
 
Jag är inte helt säker, men jag tror på Bengt nr 1, då en Pehr Björnsson vad fadder vid dopet. Men osvuret är bäst. Fadern kan ju vara Oluf Wessman, som du tror. Bengt Wessman första son, född 1767, döptes till Ola.  
 
Vävaren John Appelroth bodde på Helsingborg nr 19 och Ckristian Appelroth på nr 21. Appelroth etablerade sig senare i Malmö och hos honom fanns linvävargesällen Bengt Wessman. Källa: Ernst Fischer, Linvävarämbetet i Malmö och det skånska linneväveriet, Malmö 1959.
 
På Helsingborg nr 6 bodde vävaren Jacob Kiöler och h h ...Bengtsdotter.
 
På något sätt har jag kopplat (galet?) ihop Bengt Wessman (fader Björn Bengtsson?) och vävarna på nr 6, 19 och 21.
 
Hur skall vi få klarhet i detta?
 
Jag har tidigaregjort efterlysningar i Helsingborg, Lund och Malmö, men utan resultat.
 
Hälsningar från Kerstin i Hjärsås