NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-10-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-10-23
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-15, 14:13
Hej Tore!
 
Trots en hel del letande har jag inte lyckats lösa gåtan med denne mystiske Carl Otto Öberg, men jag har kommit ett steg närmare svaret. Jag vet inte om du redan känner till detta, men Carl Otto blev student vid Lunds universitet 1855. Han blev inskriven vid Skånska nationen samma år (Carl Sjöström, Skånska nationen 1833-1889 (Lund, 1904), s. 190). Inte heller den kunnige genealogen Carl Sjöström, som i regel verkar hitta föräldrarna till de flesta av universitetets gamla studenter, har lyckats hitta Carl Ottos föräldrar (åter igen på s 190 i hans bok):
 
4684. Carl Otto Öberg (V); f. i S. Sandby 29 sept. 1836; kameralexamen 1857; telegrafassistent 1858; kronouppbördskamrerare i Helsingborg 1863; tillika kamrerare vid Landskrona-Helsingborgs jernväg 1865.
Gift 1866 med Blenda Maria Hallberg (f. i Helsingborg 1847), dotter av konsuln Johannes H. - Söner: Ragnar (f. 1867; konsul i Helsingborg) och Edvin (f. 1876; jur stud i Lund). - Döttrar: 1) Signe (f. 1869), gift med mariningeniören Karl Rundgren i Carlskrona; 2) Thyra (f. 1871), gift med ryttmästaren grefve Philip von Schwerin; och 3) Hildur (f. 1872), gift med löjtn. Inge Åberg.
 
Med tanke på att även Sjöström anger att Carl Otto ska ha varit född i Södra Sandby började jag leta där, och av erfarenhet vet jag att de flesta personer som inte hade enklare bondenamn i Södra Sandby vistades på Flyinge kungsgård. Där fanns faktiskt vid samma tid en Öberg, betjänten Mattias Öberg (född 1772 15/12 i Gråmanstorp, död på Flyinge kungsgård 1839 9/1) och hans hustru Lisa Löfgren (född 1772 29/5 i Lund). Detta par hade flyttat in till Flyinge från Lund 1833 (Södra Sandby AI:4, s 185 och 195). Jag kan dock inte finna att detta par ska ha fått några barn, men det kan ju vara Carl Ottos farföräldrar eller liknande. Carl Otto själv är dock spårlöst försvunnen i Södra Sandbys kyrkoböcker, och även i annexförsamlingen Hardeberga (jag vet av erfarenhet att många familjer pendlade mellan dessa båda församlingar).
 
Nåväl, med tanke på att Carl Otto verkar ha bott i Ystad under sin tid som student började jag leta där. Av någon anledning tänkte jag att han kanske även gick i skolan där, så jag började rota i Ystads läroverks matrikel. Och där gjorde jag ett genombrott! Gossen Carl O Öberg blev nämligen inskriven som elev vid Ystads läroverk år 1841, under 1:a avdelningen. Det står i matrikeln att han var född 1834 på Flyinge (!), men till skillnad från de flesta andra av sina skolkamrater står det varken födelsedatum på honom, eller faderns yrke (även vid sex års ålder var han alltså lika mystisk...). Det står även att han fick privat undervisning (de flesta andra pojkarna på skolan verkar ha undervisats av församlingsprästen), samt att han togstudentexamen 1855 och blev dimitterad till akademien (inskriven vid Lunds universitet) på höstterminen samma år (källa: Ystads läroverks arkiv, volym FIb:1 (längden över elever 1843).
 
Jag lyckades alltså inte lösa gåtan med vart han föddes, men det är ett steg i rätt riktning. Det kan vara lönt att undersöka Flyinge by och Kungsgård i Södra Sandby. Även om han kanske inte var född där kan det ha varit så att fadern bodde där när sonen blev inskriven som elev i Ystad, eller vid något annat närliggande tillfälle.
 
Mvh, Markus