NULL Skriv ut sidan - Hammarlunda

Anbytarforum

Titel: Hammarlunda
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-12-10, 15:59
Hej Lars-Göran!
 
Nej, jag är inte släkt med dessa personer (åtminstone inte vad jag vet), men jag är allmänt nyfiken på klockare i Skåne, och skriver en liten biografi över Jacob Carlbergs svärfar, klockaren Laurentin. Till denna biografi hör även en uppräkning över klockarens barn med respektive, och då försöker jag hitta både födelse- och dödsår, men Jacob Carlberg är ett mysterium. Än så länge ser stycket om dottern i biografin över klockaren således ut såhär:
Anna Christina (Anna Stina), f. 1731 17/6 i Revinge, g. därst. 1749 14/7 m. hovslagaren Jacob Carlberg, död på Slogstorp Nr 4, Hammarlunda s:n°, bouppt. Frosta h:r 1775 2/2, änkan brukar själv gården i mtl. 1776, i mtl. 1786 är hon »Ih:s Enka Carlberg öf:r 63 åhr» därst., i mtl. 1789-90 kallas hon felaktigt »Ih:s änka Lundberg» och nämns i mtl. sistn. år tillsammans med dottern Catharina; i mtl. 1791 är änkan borta, men däremot bor på gården blinda pigan Catharina, som är borta i mtl. 1793.
Det hade ju varit trevligt att även få lägga till Jacob Carlbergs födelseår, och kanske vi är en bit på väg nu?
 
Mvh, Markus