NULL Skriv ut sidan - Hammarlunda

Anbytarforum

Titel: Hammarlunda
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-12-09, 17:02
Hej Lars-Göran!
 
Denna familj försökte jag mig på i somras, men gav upp. Hovslagaren Jacob Carlbergs hustru Anna Christina Laurentia (född 1731 17/6 i Revinge, där hon också gifte sig med Jacob 1749 14/7) är nämligen dotter till klockaren i Revinge & Silvåkra pastorat, Lars Laurentin (född ca 1690, begr. 1748 17/1 i Revinge) och hans hustru Margareta Wankif, som jag egentligen forskar kring. Jag vill dock gärna försöka hitta Jacob Carlbergs ursprung, men hans bouppteckning krånglar ju till det mer än den bringar klarhet, och det faktum att Hammarlunda saknar kyrkoböcker vid denna tid gör det ännu svårare.
 
Den mening som förvirrar gäller de omyndiga barnen, och det nämns att Å desse omyndigas wägnar infant sig at des rätt bewaka, des broders systers söner, smeden Nicolaus Jungberg, Tufwe Jungberg, samt morbroder Jöns Siöbeck från Ullstorp, och Krogmannen Nils Ahrfeldt i Benestad. Man kan inledningsvis konstatera att dessa fyra herrar är bröder / svågrar - Tufve (född 1749 i Örkened, död 1821 i Öved) och Nicolaus var bröder, medan Jöns Sjöbeck (död 1799 i Ullstorp) var gift med deras syster Anna Maria Ljungberg (född 1733 i Örkened), och krögaren Nils Ahrfeldt i Benestad var gift med en annan av deras systrar.
 
Som du säger bör den gemensamma nämnaren på något sätt vara deras moder / svärmor, hovsmeden Ola Ljungbergs första hustru Greta Jacobsdotter (född ca 1710, död 1764 25/8 i Applahult, Örkened). Formuleringen dess broders systers... känns lite kaka på kaka, men sedan jag skissat lite fick jag fram en helt logisk förklaring till hur Nicolaus och Tufve Ljungberg skulle kunna vara söner till Jacob Carlbergs brors syster (om min hypotes stämmer har alltså Jacob Carlberg döpts efter sin moders avlidne make Jacob, som alltså är far till Greta Jacobsdotter - fullt möjligt, Jacob skulle ju kunna vara född så sent som 1728, när han nu gifter sig 1749):
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/401309.jpg)
 
Detta kräver ju dock att Tufve och Nicolaus är just des, alltså den avlidne Jacob Carlbergs brors systers söner, och inte de omyndiga barnens dito. Detta låter dock inte särskilt troligt - modern Anna Christina Laurentia hade inte varit gift tidigare, så att det skulle kunna finnas en (halv)broder till de omyndiga barnen. Om denne broder istället varit son i ett tidigare äktenskap till Jacob Carlberg hade han ju nämnts i bouppteckningen, och om han hade varit son till en tidigare hustru till Jacob Carlberg hade han ju inte varit bror till de omyndiga barnen (puh, det där blev trassligt!).
 
Dock finner jag ingen vettig förklaring på samt morbroder..., hur jag än vrider och vänder på det. Åtminstone Jöns Sjöbeck var nästan tjugo år äldre än sin svåger Tufve Ljungberg, trodde man kanske att han och Nils Ahrfelt var (ingifta) morbröder till Nicolaus och Tufve p.g.a. åldersskillnaden, och inte svågrar?
 
Mvh, Markus