NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-19
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2007-12-11, 18:14
Hej!
Får väl lägga mig i diskussionen lite. Enligt BU 1830-05-04 efter husmannen Lars Jeppssons hustru Karna Carlsdotter i Slogstorp finns bl.a. dottern Kjersti gm Ola Larsson på Christinetorp (som jag tror är samlingsnamnet på de gårdar i Tengelsås som fanns i Hammarlunda socken och som slogs samman till en stor gård vid ett skifte c:a 1800).
 
För att sedan göra en lång historia kort så återfinns Karna Carlsdotters syster Hanna under 1780-1790-talen på Tengelsås No7 Hammarlunda Sn gift med Ola Nilsson. I mantalslängderna för 1790 o 1791 återfinns ingen piga Karna på denna gård. Däremot kan det ju Karna ha funnits på en annan gård i Tengelsås Hammarlunda Sn och fått en dotter Kjersti (för övrigt döpt efter Karnas avlidna moder). Av andra orsaker som är alltför långdragna att redogöra för här, är det också troligt att Kjersti föddes utanför äktenskapet. Antingen med Lars Jeppsson som utpekad fader vid ett oäkta barn eller, troligare som ett barn fött under trolovning. Enligt en uppgift jag har bör inte LJ och KC gift sig innan 1793. Vigseln bör ha skett i Hammarlunda eller möjligen Hurva (som var Karnas födelseförsamling). Båda socknarnas böcker har tyvärr brunnit.