NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-01-10
Skrivet av: Hans Rosenlund skrivet 2009-01-09, 23:40
Gunvor,
 
Tack för många intressanta uppgifter!
Jag har några små kommentarer och tillägg.
 
Jöran Jönssons & Märta Gummesdotters barn:
Jöns *1715 hittar jag inte i Ysanes födelsebok!
Jöns *1716-08-29 - inte 05-29. Första faddern tolkar jag till Ola Pehrsson.
Ola *1736. Jag tolkar gudmoderns förnamn till Kersta  (inte Bengta), men det är väldigt slarvigt skrivet. Det borde vara barnets moster och du har ju en Kerstin *1703! Första fadderns Hans efternamn ser ut som Pehrsson.
 
Märtas föräldrar:
Andra hustrun Karna är gudmor till Bodil 1713. Hon och Gumme bor då i Agerum, Gammalstorp.
Deras barn:  
Märta ska vara född omkring 1690 eftersom hon var 70 år vid sin död 1760. Antingen är hon 'oäkta' eller har hon en annan mor som du påpekar, eftersom Gumme och Bodil gifte sig först 1695, strax efter  Annas födelse! Den hemsida Carina refererar till (under Mjällby) anger att hon är född i Asarum. Där finns inte födelseböcker så tidigt. Jag skulle misstänka att det kan röra sig om Agerum (Aufrum) men hon finns inte där heller. Någon ide?
Elna borde vara född omkring 1696-10-01, döpt 10-04. Hennes gudmor omnämns som  
Hanna Pers i Ysana, vilket jag tolkar som Hanna, Pers hustru  - inte Persdotter.
Ola *1699-06-21. Gudmodern Hanna Swän Nilssons i Biörknäs. Faddrar Nilss Larsson i Norje, Pär Olsson, Jöns Olsson ibidm.
Karna: Du har fel gudmor (Olofs!) ska vara: Hanna Pär Nilssons i Norja.
Elna: Gudm: Giestgifwerskan. Fadd: Lars och Ola Nilssöner och Per Nilss i Norje.
 
Jöran Jönsson:  
Han dör 1756 i Norje, 72 år gammal. Alltså är han född ca 1684 och om detta stämmer är det inte  hans födelsenotis 1689 (en son Jöran till Jöns Hansson & Kersta Mattsdotter)! Med detta tidigare födelsedatum är det heller inte otroligt att han är son till Jöns Ingemansson och Sissa Mårtensdotter.
 
Nu börjar det bli rörigt. Jag tog nyligen tag i denna min gren och ser att det flätas ihop allt mer...  Jag får lov att återkomma efter mera forskning, men kom gärna med reaktioner på detta!
 
MVH/Hans