NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2013
Skrivet av: Carina Månsson skrivet 2013-07-05, 15:21
Hej Christer,
Började titta lite smått i domböckerna och hittade då Hans Mattissons son drängen och unge bonden Oluf Hansson i Eskilstorp som gjort ytterligare en flicka med barn. Han ville inte stå med skammen för lägersmål en tredje gång så han bestämde sig för att döda henne istället, vilket han gjorde den 9 mars 1706 i Njura hage. Därefter stack han från socknen. I april 1707 hittas han i Köpenhamn och förs hem till Broby-tinget. I den rättegången framkommer att gårdmannen Jon Månsson i Brunstorp försvunnit på en resa till Kullen 1706 varför det undersöks om Olof även kan ha med detta att göra. Då sa Olof mäd dyr bepliktelse på sin Siäl och Salighet, att aldrig sen hann begynnte hålla sig undan hafwa sedt denne gårdmannen, hwilken desutan skall warit i Swågerskap  mäd honom. Källor: ÖGH extraord ting 1706 20/3, 16/4 samt 1707 29/4.
Jag tolkar detta som att de var i släkt på något sätt och Jon Månsson är ju styvfar till Niklas Niklasson i Brunstorp som är gift med Kerstina..............., ser detta som ytterligare ett Eskilstorps-indicium. Trist att det inte framgick exakt släktskap dock. Kanske finns det någon som vet något om den släktskapen?
Jag skrev av hela målet men vågar inte bifoga filen här för jag misstänker att den lägger sig som text och inte som en länk och då får jag garanterat stryk av anbytarvärden.
Mvh Carina