NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2013
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2013-06-29, 00:27
Hej Carina o. Lisbeth !
Jag har med stort intresse följt er dialog ovan och kikat lite på de nämnda familjerna. Man kan konstatera, att Kierstinas och Niklas ene son döps till Matthis, vilket ju skulle kunna tyda på att Kierstinas far skulle ha kunna ha hetat detta. Detta namn förs sen neråt både i första och andra generationen Jag hittar däremot ingen Hans, vilket rimligen talar för Matthis.
Jag tror som Lisbeth, att Kierstinas förste man heter Olof ( ev Ola ), eftersom förste sonen f 1708 i hennes andra äktenskap döps till Olof. Vid vigseln med Niklas anges Kierstina som änka bo i Glimåkra, varför jag tror att hennes man nr 1 dör där och kan vara någon av dem Lisbeth nämner.
Det finns ett intressant tvillingpar Ingmar och Una, som döps i Jularp 1696-02-16 - fadern heter Olof ( inget efternamn )och moderns namn anges ej i DDSS.
Dopvittnen här är Hanna i Juularp. b.d. Fad-r Håkon Back i Östaröd And. i Kräbleboa. Nils i Juularp Mathis ibm, Olu i Hittarp Olu i Ågarp. p Elina p. Lusse ibm och Kirstina Olufs. i Giörbiörnarp b.p. Fad-r Håkon Back i Östaröd And. i Kräbleboa. Nils i Juularp Mathis ibm, Olu i Hittarp Olu i Ågarp. p Elina p. Lusse ibm.
Om man antar, att Kierstina Matthisdotter får dessa barn i sitt första äktenskap skulle nämnde Matthis ibm kunna vara hennes far. Kanske är det så, att man kan tyda Kierstian Olofs ( dvs Olofs fru ) som bär andra barnet som modern Kierstia Matthisdotter. Hon anges då bo i Görbjörnarp ( men då begriper jag inte varför barnen anges födda i Jularp ). Sen finns det en Olof som begravs i  Görbjörnarp 1697-12-12 ( saknar ålder och efternamn ). Denne skulle då möjligen kunna vara Kierstinas förste man och han är en av dem som Lisbeth nämnde ovan.
Har letet efter döda Matthis i Glimåkra, men inte kommit på någon lämplig, fast fadern kan ju ha följt med Kierstina till Östra Broby ?
Se detta bara som några funderingar för att komma framåt.
MVH Christer