NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2015
Skrivet av: Jan Wikander skrivet 2015-08-07, 14:39
Hej Michael
Nu uppstod det ett frågetecken hos mig.
Denne Sven som föddes 1715 (9 Oktober - döpt 13 Oktober) är min anfader, dock enligt dopboken Backaryd CI:1 (1707-1729) Bild 22 / sid 33 så heter fadern Gumme Persson (f 1687). Eller ????
 
Ser man på faddrarna vid Svens dop så är även Jon Svensson i Norra tjurkhult en anfader till mig, Ingier kan vara hans dotter (även hon en anmoder) OCH Abraham Persson i Hejan(?) även han min anfader. Hur deras släktsförhållande till Gumme Persson och Sven Gummesson förhåller sig, har jag inte en aning om, just nu.
Abraham Persson (f 1679) KAN vara en bror till Gumme Persson (f 1687), men att bägge då är anfädrer.... Jöjje mej så invecklat släktsförhållanden kan vara  
 
Denne Gumme Persson, från Knälsberg (?) i Tingsås (?) gifter sig 1:e Advent (30 Nov) 1712 i Backaryd med enkan i Kroken Kerstin Svensdotter.  
Här är det inte mycket som hänvisar at de skulle bo i Stora Rävsmåla.
 
Drängen Gumme Nilsson från Hejan och pigan Berta Svensdotter från Stora Rävsmåla gifter sig 4:e Trin 1715 (10 Juli).
 
Kan det vara så att prästen har skrivit Persson i stället för Nilsson?
 
Hittar ej fler barn i Backaryd där ovanstående 2 par är föräldrar.
 
Har du, eller någon annan, information om hur det ligger till med vem som faktiskt är Sven Gummessons fader/moder.
 
Mvh
Jan Wikander