NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-08-04, 23:02
Hej Christina!
 
Tack för tipset med Berta, hittade att en Berta föddes 27/7 1724, fader Gumme Nilsson och moder Anna Jeppesdotter.
Via hjälp från Christian Andersson fick jag reda på att Bertas födelsedatum samt att hon var gift med Gumme Månsson 20 november 1748 i Backaryd. Av Jon Persson Brinks och Bothil Gummesdotters vigselnotis fick jag däremot inget napp. När jag undersökte Gumme Månsson och Berta Gummesdotters barns dopnotiser hittar jag dock att en piga Bothil Gummesdotter i Västra Hall (där Bothil, som gifter sig med Jon Persson Brink, var piga 1764 vid vigseln) var dopvittne när deras dotter Ingeborg föddes 8 augusti 1762. Det finns alltså en Bothil Gummesdotter, piga i Västra Hall, som båda stavar Bothil med ett h, både 1762 och 1764. Detta stärker sannolikheten att det är en och samma Bothil från ovan nämnda familj. En Kerstin Gummesdotter är dopvittne på ett av Gumme Månssons  och Berta Gummesdotters andra barn. OmGumme Nilsson och Anna Jeppesdotter är rätt föräldrar så är detta troligtvis en tredje syster född 29/10 1729.
 
Däremot, när jag försökte hitta dopnotiserna för Jon Persson Brinks barn födda under 1770-talet så hittar jag inte deras dopnotiser under respektive datum och år som anges i båtsmansregistret. Tittar jag fel, har jag missat dem, eller är datumena/platsen fel? För Ingeborg står det bara ca 1771, för Anna 5/11 1774 och för Elin 25/2 1777!
 
Med vänlig hälsning
 
Michael