NULL Skriv ut sidan - Glimåkra

Anbytarforum

Titel: Glimåkra
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2016-01-07, 21:45
Hej!
Jag söker med ljus och lykta efter min ana, Ingri Maja Kielbergs föräldrar. Ingri Maja avled, 86 år gammal, 1817-06-19 i Åkarp, Södra Mellby. Hon bör således vara född omkring 1731. Både hennes och maken Olof Holms ursprung har varit en gåta för mig i flera år.
Här finns lite källhänvisningar, frågor och diskussioner kring dem i Södra Mellby: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/364471.html?1340628305 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=18179)
 
Att jag nu gör ett försök i Glimåkra beror på att jag roat mig med att söka på DDSS och hittade en Sven Kielberg i Källstorp, Glimåkra. I länken ovan står om mina funderingar kring om IMK's far eventuellt kan heta Sven Kielberg.
1729, i Osby CI:2, s. 123 finns en vigsel mellan ryttaren Swän Kiellberg och Bängta Tru?ds dr (Truedsdotter?)
På DDSS finns tre barn födda i Glimåkra, där fadern anges vara ryttaren Sven Kielberg:
1730-04-21 Elsa
Dopvittnen: Sissa Niclas dotter i Höninge bb: Pär Ohlsson i Killinge, Trulls Andersson i Kiälstorp, ock Måns Jönsson i Eskelstorp wore Faddrar
1731-03-01 Matthis
Dopvittnen: Sissa Niclas dotter i Höninge bb: Pär Ohls: i Killinge Trulls Anders: i Kiälst ock Rÿtt: Ohla Swänman i Swänarp wore Faddrar.
1734-09-15 Trued
Dopvittnen: b:b: Sissa Måns dot-r ifrån Nedanbeck, Fad: Ola Swänman i Swänarp
 
Jag misstänker att det kan vara samma par som gifte sig i Osby, 1729, som är föräldrar till barnen i Glimåkra. Är det någon som känner till familjen? Är det rätt familj, så tror jag att jag kan utesluta Sven Kielberg som far till IMK. (I och för sig kan han ju ha barn på bygden...)
 
Jag har sedan tidigare hittat en Sven Kielberg i generalmönsterrullorna:  
1732: Skånska Dragonregementet 945 (1732-1732), Bild 3510
1737: Skånska Dragonregementet 946 (1737-1737), Bild 2630, s. 519
1744: Skånska Dragonregementet 947 (1744-1744), Bild 2180
 
Jag har lite svårt att tyda allt som står skrivet, men har antecknat att han hör till Svabesholms Kompani, rusthåll Tunby (Ingelstorp/Smedstorp). Svabesholm ligger i Södra Mellby och av den anledningen har jag misstänkt honom för att vara far till IMK, som gifte sig där, 1755 och levde där resten av sitt liv.
Den SK som gifte sig i Osby 1729 har en anteckning om att han har uppvisat en sedel från ryttmästare Kock...? I generalmönsterrullan för 1732 finns anteckningar om Koskull och Östra Göinge Compagnie. Jag misstänker att det rör ryttaren vars plats SK tog. Men, skulle det kunna vara en sedel från denne Koskull som SK i Osby visade upp vid vigseln?
 
SK i generalmönsterrullorna är född c:a 1699. Åldersmässigt skulle han kunna passa in som SK i Osby och Glimåkra. Är det samma man eller två eller tre olika personer?
 
Hälsningar Sara