NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-03
Skrivet av: Lars Andersson skrivet 2005-03-22, 20:34
Hej Brita Blank,och alla andra Glemmingeforskare. Jag har hittat en guldgruva, och den heter Gårdarna i Glemminge 1658-1804, skriftserie nr.4. Utgiven av Österlens släkt- och folklivsforskarförening för det fattila priset av 80 kr.Här ingår Glemminges 45 gårdar, Gl./Tågarp 1-12 och Spjutstorp 1-11.
 
Bara ett ex.Brita. Jag härstammar från Isak Larssons stamträd, och här får du reda på Isaks far och farfar, och även Isaks barn och barnbarn. Gård nr. 31 var ett rusthåll, och sträcker sig från 1634-1804. Som sagt, bara ett axplock.
 
Gårdarna i Glemminge finns även som följetong i Släkt och bygd, ett medlemsblad, även  den utgiven av Österlens släkt- och folklivsforskarförening. Den skiljer sig lite från GiG, därför att den är lite utförgligare med namn, årtal och gårdarnas nummer.
 
I släkt och bygds nr3/96 finns här en artikel om Vigslar i Glemminge 1756-1806, som jag haft mycket nytta av, särskilt vilka som gifte sig med vem och vilken gård de flyttade in i.
 
Än en gång, det här är en riktig guldgruva, och hon som ligger bakom det här jättearbetet heter Barbro Månsson
 
MVH Lars