NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 december, 2012
Skrivet av: Gunilla Malmström skrivet 2012-12-04, 22:11
Hej!
 
Min farmors släkt kommer från Färingtofta. Min fm mf mm hette Sissela Nilsdotter, född i Färingtofta 1776 12 06, enligt husförhörslängderna.  Hon gifte sig 1792 11 18 med Sven Mattsson och levde i Fjärhus, Färingtofta till sin död 1858 07 17.  
 
I födelsenotisen (Färingtofta CI:1, kan man läsa att Sissela föds som oä barn till Boel Gummasdotter i Oretorpshus och som fader uppges Gustaf Fischer i Glimminge.
 
I kyrkans räkenskaper för detta år 1776,under rubiken Sakörsböter, står att Nils Nilsson i Fjärhus och Boel Gummasdotter erlagt böter 1:-    Gustaf Fischer nämns inte här.  
 
I Sisselas och Svens vigselnotis Färingtofta CI:1 uppges Sisselas föräldrar vara Nils Pärsson och Boel Gummasdotter.  
 
Tre olika bud på vem som är Sisselas fader och inte lättare blir det av att Nils Persson och Nils Nilsson är mycket vanliga namn i kyrkoböckerna i Färingtofta.  
Jag är intresserad av att veta om någon annan stött på Sissela Nilsdotter i Fjärhus i sin forskning och är förstås tacksam för all hjälp jag kan få med att hitta hennes far.
MVH Gunilla
 
(Meddelandet ändrat av Gunmal 2012-12-04 22:52)