NULL Skriv ut sidan - Fjelie

Anbytarforum

Titel: Fjelie
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-04-04, 11:21
Hej Thomas!
 
Det finns flera forskare som verkar forska på Nils Lundberg och Hanna Andersdotter (enligt Disbyt), men ingen av dem har kommit längre bak än till deras respektive föräldrars namn. Enligt en av dessa forskare ska Nils och Hanna ha gift sig 1794, vilket utan tvekan kan stämma. Nils anges då vara vargeringskarl i Värpinge by (jag har själv en ana som börjar som vargeringskarl, ett slags extra militär, för att sedan bli mer ordinarie - då han också antar ett soldatnamn. I Nils' fall verkar detta soldatnamn bli Lundberg, helt enkelt för att han var född i Lund. Jag har själv ett gäng anor med syskon i Lund som plötsligt kallar sig Lundsten, och som vi ser senare kallade sig Nils' svågrar Lundgren).
 
Nåväl, Nils och Hanna gifter sig 1794 15/11 i Lund:
 
d: 26: October el:r 19de Söndagen efter Trinitatis lystes första gången på 12 '/, Smt:s Charta för drängen och wargiärnings Karlen Ärliga och Beskiedelige Nils Andersson från Wärpinge, samt dess Trolåfwade Kiäresta Hanna Anders dotter, som wigdes d: 15. Novembr i domkyrckan. (källa: Lunds domkyrkoförsamling, volym EI:1, s 84v).
 
De får därefter två barn i Lund, Anders 1795 och Nils 1796. På de datum du nämner (Nils 1755 9/9 och Hanna 1772 10/1) hittar man faktiskt perfekta träffar på båda datumen i Lunds domkyrkoförsamling:
 
Nils född 1755 9/9 klockan 1 på natten i Lund (Lunds domkyrkoförsamling, volym C:3, s 299). Föräldrarna var borgaren Anders Trulsson och hans hustru Karna Adamsdotter. Skomakaren mäster Nils Christopherssons hustru bar barnet och krögaren Hans Larssons hustru tog av mössan, faddrar var borgaren Pål Svensson, borgaren Tufve Jönsson, herr professor Harmens betjänt Magnus Möllerström, mäster Nils Christopherssons gesäll Johan N., mäster Nils Christopherssons dotter Ingri och grynmalaren Nils Jönssons dotter Stina.
 
Hanna (eller Johanna, som hon kallas i födelsenotisen - det är inte ovanligt att en kvinna kunde kallas både Hanna och Johanna) föddes 1772 10/2 i Lund (Lunds domkyrkoförsamling, volym C:3, s 736), som dotter av tornväktaren Anders Månsson och hans hustru Bengta Trulsdotter. Ringaren Jöns Bengtssons hustru bar henne vid dopet, tornväktaren Jöran Perssons hustru tog av mössan, faddrar var ringaren Jöns Bengtsson, tornväktaren Måns Jönsson, drängarna John och Staffan Persson, pigorna Ingar Englesdotter och Elna Månsdotter.
 
När det gäller Nils' föräldrar lyckas jag inte hitta några bouppteckningar i Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv, men bouppteckningen efter Hannas far Anders Månsson (som tydligen senare arbetade som vaktmästare vid Lunds lasarett) bekräftar att det är rätt födelsedatum/föräldrar (Lunds rådhusrätt och magistrat, volym FIIa:38, s 117) - bouppteckning 1813 21/5 efter lasarettsvaktmästaren Anders Månsson, som avlidit tre månader tidigare. Hans arvingar var:
Änkan Bengta Trulsdotter, samt barnen:
1) Nils Lundgren, 36 år, soldat vid Konungens eget värvade regemente.
2) Anders Lundgren, 31 år, skomakaremästare, boende i Köpenhamn.
3) Hanna, gift med arbetskarlen Nils Andersson i Lund.
4) Kjersti, gift med borgaren Nils Mattisson i Lund.
5) Elna, gift med borgaren Anders Mattisson i Lund.
6) avlidne sonen Måns Anderssons (som bott i Köpenhamn) son Christian, 13 år gammal, som förmodas wara hemma hos Modren i Köpenhamn.
 
Tyvärr lyckas jag inte hitta några vigslar för varken Nils' föräldrar eller Hannas föräldrar i Arkiv Digitals vigselregister online för Skåne, så tyvärr lyckas jag inte hitta ledtrådar till ifall någon av dem kanske kom norrifrån.
 
Mvh, Markus