NULL Skriv ut sidan - Fjelie

Anbytarforum

Titel: Fjelie
Skrivet av: Stefan Lejon skrivet 2010-01-03, 14:44
HFL Fjelie 1820-1826:
 
År 1822 dyker här upp, på nummer 3, en gosse Nils Nilsson (född 1810), som säger sig komma från Helsingborg. Han tycks komma helt ensam till byn, och i senare hfl skriver man ideligen att pojken saknar bevis för sin härkomst, ofullständig prästsedel osv. Senare i livet tar han värvning hos Kronprinsens Husarer, gör en flicka i nordöstra skåne med barn, överger flickan och barnet, flyttar till Odarslöv där han gifter sig och får fler barn....
 
Som ni kanske har listat ut är jag nu intresserad av var pojken uppehöll sig sina första tolv levnadsår. Jag hittar ingen i föddeböckerna i Helsingborg som passar in på pojken, och det är väl kanske troligt att han medvetet ljög om sitt ursprung. Mitt huvudtips är iaf att han har rymt från antingen sina föräldrar, fosterföräldrar eller barnhem, och då vill han såklart inte berätta varifrån. Tacksam för andra idéer!
 
Jag vet verkligen inte var jag ska fortsätta leta. Om någon har stött på den här gossen eller har idéer om var han kom ifrån vore jag ytterligt tacksam. Denne Nils Nilsson, sedermera Krantz, är den senast födde av alla mina anor vars föräldrar jag inte känner till.
 
Mvh Stefan